17 July 2010

di kala cuti...

hari ni, memang sejuk.. sangat2 tapi lepas subuh dah tak leh tido dah.. walaupun tarik selimut + pakai baju doremon siap stokin2 lagi.. macam orang dalam pantang pun ya.. tapi di sebabkan mata tak leh lelap.. buke la kedai dobi seawal yang mungkin. pukul 8 jerr siap 1 tugasan di hujung minggu.

sebelum pi sidai aku wat breakfast dulu. al-maklum la sejuk2 ni lapo weeii.. pelik la pulak tak selsema pagi ni.. alhamdulillah syukur. kekadang sejuk sikit jerr selsema. kekadang sejuk banyak tak selsema la pulak..

ni our breakfast pagi tadi. udang goreng tepung. kak norma kata, tak pernah di buat orang.. tapi kalo dengan aku.. hantam sajalah.. ni jerr yang aku dapat pikir time2 sejuk & lapo.bahan2nya.
350g udang secukupnya di buang kulit
*100g tepung pau
2 sudu besar tepung pau
*1 sudu kecil serbuk pati ayam
*1/2 sudu kecil sodium bikarbonat
*1 biji cili padi hijau dipotong halus
*2 tangkai daun sup di potong halus
*garam secukup rasa
air secukupnya untuk bancuhan adunan
minyak untuk menggoreng

kekdahnya
masukkan bahan bertanda * dalam satu bekas dan bancuhkan dengan air seperti adunan nak buat cokodok. masukkan 2 sudu besar tepung kedalam bekas berisi udang. gaulkan sebati. celup udang seekor demi seekor ke dalam bancuhan tepung dan goreng sehingga garing.

lepas bfast, masa aku nak tuko pakaian becoz nak sidai kain kat luar, kak norma request yang aku gie jer kuar sidai kain dengan pakaian asasi aku tu... hehhehe mak oooiii... berani tu.. mencabar. dah la si din tu dok ada kat porch dia. dok belek2 motor dia. kalo aku kuar cam tu.. gamaknya si din tu terus wat sujud syukur. hahhaha

hari ni aku gie ke putrajaya. sempena floria. kecik jerr. tak de la beso sangat. tapi memang meriah. ramai tu orang yang datang. pelbagai bangsa. pulak tu di jual dgn harga yang boleh la.. sebab aku rasa dah lama giler tak terlibat dengat pokok2 ni.. maknanya, aku dah kureng tahu.. tapi harga dia aku rasa ka reasonable.

ni kekwaada banyak lagi spesis kekwa tapi nanti2 la upload.

banyak tu kekwani, bunga butang..
cantikkan?ni apa nih?
orkid la..

weeii banyak gilerr.. cantik2. rasanya 70% kat sini semuanya orkid. ada yang tak pernah aku tengok. tapi memang sangat2 menarik dan memikat hati. rasa macam nak memborong jer... tapi rasanya.. may be one day aku akan mulakan balik aktiviti bercucuk tanam nih.

roses tak de langsung. aku lebih berminat dengan roses compare to orkid. tapi tak de la pulak.. rasa macam jumpe sepokok ni jerr.. kaler faveret pulak tu. orange roses.petang tadi semua orang kat dalam umah ni tido. tinggal aku jerr sensorang dok terkebil2. tatau nak wat apa.. lepas tgok citer nih.. dah tatau nak wat apa. nak menjahit rasa malas la pulak..mengadap la citer. boleh la... layannnnn

then tetiba datang idea nak wat carrot cake. carik2 resepi yang semua bahan2 ada kat umah. hehehe.. sebabnya memusahkan keje. tak yah susah2 kuar gi carik.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung naik sendiri*

2 sudu besar tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder*
1/2 sudu teh soda bicarbonate*
1/2 sudu teh garam halus*
1 sudu teh serbuk kulit kayu manis*(*disatukan dan diayak)
2 biji telur gred "A"
3/4 cawan minyak sayuran
3/4 cawan gula halus

1 1/4 cawan parutan lobak merah
1/2 cawan nenas dalam tin, toskan dan cincang kasar
1/2 cawan kacang walnut, cincang


BAHAN CREAM CHEESE TOPING :-)
100 g mentega
125 g cream cheese
1 camca teh esen vanilla
1 1/2 camca besar gula aising, diayak

KEKDAHNYA

  • Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci dengan sedikit minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak. Ketepikan.
  • Dalam satu bekas, masukkan telur, minyak jagung dan gula, kacau dengan whisk hingga rata, sebati dan gula hancur (kurang lebih 3 minit). Masukkan bahan2 diayak tadi dan gaul perlahan hingga sebati.
  • Masukkan 2 sudu besar tepung kedalam bekas yang lain, campur nenas, lobak merah parut, dan walnut tadi. Gaul rata menggunakan spatula hingga mesra.
  • Tuang bahan adunan kedalam acuan dan bakar selama 40 atau hingga masak.
  • Sejukkan kek, Sebelum disapu dengan cream cheese. Simpan cake beberapa jam di dalam peti sejuk sebelum di makan. Carrot cake ni sedap di makan semasa ianya sejuk.

UNTUK CREAM CHEESE :- Putar cream cheese dan mentega hingga sebati, masukkan gula aising dan esen vanilla, terus memutar hingga gebu dan halus. Gunakan kelajuan sederhana... Sapu atas kek tadi dan hias ikut suka...

kak norma cakap, aku kalo masak, suke kecah. hahhaha. maksud kecah kak norma ni adalah aku tak guna peralatan dua kali. kalo aku guna sudu untuk sekali jerr.. then tuko dgn sudu lain. kalo menggoreng ikan kalo menggoreng 2 batch, batch 1 sudip lain & batch 2 sudip lain. hahhaha.. kalo guna bekas pinggan mangkuk pun cam tu gak.. memang la nampak banyak guna. kekadang pisau pun tuko yang lain. sebab nak guna pisau kering. hahhaha.. tapi walaupun cam tu, semua aku basuh semula ok... tak de nak menyusahkan sesapa. tapi petang ni.. errr dah pandai dah wat cam nih. bahan2 untuk wat corrot cake. kalo tak maunya setiap satu sebekas. bahan2 utama adalah walnut di cincang, carrot yang di rincik halus serta kiub nenas yang di potong dadu.
lupa plak nak amik pic sebelum masuk oven. ni yang selepas kuar dari oven masa panas2. harumnya bukan main. biasala kan kalo ada serbuk cinnamon.hanya dengan satu cawan tepung jerr boleh menghasilkan cake sebesor nih. 6inch nyer pan. ogie sampai kuar bilik sebab terus jerr teruja dengan baunya. serta merta dia lapo. dan dan tu dia wat nasi goreng. hehehhe

ni plak selepas di kuarkan dari bekas diayang ni pulak kak norma tak sabo2 nak potong. siap request 2 kali tu.. tapi kesian dia tak di layan. sebabnya.. masih lagi panas. biasanya kalo aku wat cake.. diorang panas2 dah siap potong. tapi untuk carrot cake ni.. dia kena makan semasa sejuk yang baru kuar dari peti sejuk. tahat why sesapa pun tak leh nak potong. ehhehe macam kejam sioott...

sebabnya aku nak letak cream cheese dulu...
ni la rupanya... sapu cream cepat2 sebab kak norma dah nak kuar. dia nak gie umah kak zah. aku plak nak kasi kat kak zah sikit. 1/4 dari cake ni di tapaukan untuk kak zah. kaler.. kuning ni.. silap meeehhh.. masa tengok pewarna tu, kaler oren. that why la guna.. kira nak kaler carrot la.. tapi bila dah sebati... terus jadi kuning lemon. nasib la... kalo tak tadi.. guna kaler merah pun berseri.. errr merah jerr.... ok la. semua ni guna cream cheese.

ni rupa bila dah di potong..sedap weeeiii sangat2. gebu serta lembut. bukan aku just nak masuk bakul angkat sendiri. tapi kak norma pun agree. biasa ogie yang kureng minat ngan cake yang selain cake coklat pun terlibat sama. sedar2 lagi 1/4 this cake dah masuk dalam perut kitaorang bertiga dalam sekelip mata. that means ada lagi 1/2 cake nih..

sesapa nak wat carrot cake.. sila la guna kekdah di atas. memang terjamin rasa dan tekstur rasanya.. sangat2 sedap. cubalah..

jom layan citer ni plak.. sempena aku dok sensorang kat umah. kak norma dah selamat kat umah kak zah dan ogie dah selamat gie dating




....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment