10 August 2011

jalan2 di kota madinah



aktiviti pagi di mulakan dengan solat subuh dalam pukul 4.30am. lepas jerr solat, maka... ramailah yang mencari rezeki.

ni, penjual jubah. beli kat sini, murah sangat2 berbanding ngan beli kat kedai2. kat sini, sehelai jubah lelaki boleh dapat dalam SAR20 jerr..
banyak ooo barang2 yang di tawarkan.
ni, aktiviti selepas solat subuh. masing2 dengan port masing2. kalo kat tempat solat perempuan pun, aktiviti sama jerrrorang2 arab ni, malam diaorang tak tido. tapi lepas subuh jerr.. diaorang akan tido. kedai2 pun tutup time ni. kalo kat tempat pompuan, sama jerr senario cam nih.. pekerja2 masjid tak marah orang tido kat masjid masa bulan ramadhan, sebab menurut ustaz anwar, masa awal2 hijrah nabi s.a.w, ramai kaum muhajirin yang datang dari mekah tidur di dalam masjid yang kebetulan masa tu, bulan ramadhan. sebab tu pengurusan masjid tak kisah kalo nak tido baring dalam masjid di bulan ramadhan. untuk bulan2 yang len, kureng pasti.

burung2 merpati yang datang mencari rezeki di depan madinah hilton
hening jerr suasana
hari ni nyer aktiviti, gie melawat sekitar madinah. Madinah adalah negeri yang subur. menghijau pokok2 kurma. buahnya lepat. menurut ustaz anwar selaku mutawif bas 1. errr.. aku ngan enche affa dok bas 1 iaitu bas vip bersama2 dengan dato' ustaz serta datin dan ada le beberapa orang lagi vip.

mula2 gie masjid quba

Nabi Muhammad Dan Masjid Quba

Semasa hayatnya, Nabi Muhammad Saws.jpg kerap mengunjungi Masjid Quba dan menunaikan solat sunat. Mengikut Hadis Ibnu Umar r.a: Sesungguhnya Rasulullah Saws.jpg pernah berkunjung ke Quba' dengan menunggang binatang tunggangan dan juga berjalan kaki.

Telah diceritakan bahawa Nabi Saws.jpg menziarahi Masjid Quba' pada tiap-tiap hari Sabtu dengan menaiki tunggangannya. Kadang-kadang baginda pergi ke sana pada hari Isnin. (Bukhari: Jumaat: 1117, 18, 1119. Muslim: Haji: 2478, 2483)
Sabda Nabi Saws.jpg lagi: Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudian pergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah. (Tirmizi: Sembahyang: 298. Ibnu Majah: Iqamat dan Sunatnya: 1401. Ahmad: Musnad Makkiyyin: 15414.)
Ni, adalah kawasan empangan. kalau hujan, air akan bertakung di kawasan ni. semua air2 dari bukit2 sekitar, akan bertakung di kawasan ni.

medan magnet adalah satu tempat penemuan terbaru. terletak di belakang gunung uhud. masa nak mendaki bukit ni, bas bergerak tak laju.. sebab terdapat tarikan magnet di bawah. setelah bersusah payah driver bas tekan minyak, akhirnya kami pun sampai le kat tempat ni. tempat ni, bukan atas bukit, cuma menaik sikit jerrrr...

kalau nak tahu dengan lebih lanjut, baca kat sini.

tanah lapang yang tandus. tempat bas parking. menurut ustaz anwar, kalau bukan bulan puasa dan cuti2 sekolah cam ni.. (eerr arab saudi tengah cuti sekolah 3 bulan time nih). ramai le orang datang ketempat ni, camping.
gambo kenagan bersama dato' ustaz dan datin arbi

bersama suami terchenta.

Ahli2 rombongan dari sapura group. 3 bas semuanya. gambo pun kena separate jadi 2.
enche affa bersama dengan ustaz anwar selaku mutawif bas 1 di atas bukit magnet.bila nak turun dari bukit magnet ni, bas boleh bergerak dengan kelajuan 125km/j dengan keadaan free gear. laju weeeeiiiiiiiiii

bestkan.. menghijau jerr pokok2 kurma dan berbuah lebat.
Rasulullah pernah berdoa yang maksudnya : “Ya Allah, berikanlah kecintaan kami kepada Madinah sebagaimana Engkau berikan kecintaan kepada Makkah, atau lebih dari itu dan bersihkanlah ia serta berkatilah kepada kami dalam makanan dan bekalnya dan gantikan wabak penyakitnya dengan juhfah” ( Bukhari dan Muslim ).


Rumah2 penduduk madinah.
gedung perniagaan.
lawatan seterusnya adalah ke kilang mencetak al quran
pompuan tak leh masuk. laki jer... tak perr.. ok jerr.. sebab enche affa dah ambilkan gamboantara stock alquran. sesemua alquran ni untuk di hantar ke masjid2 seluruh dunia. kerajaan arab saudi cetak dan edarkan pada masjid2 seluruh dunia, free jerr... aku rasa antara satu sebab arab saudi, kaya raya lagi makmur.. sebabnya penguasa/kerajaan kat sini memang suka beramal. pahala yang dapat dari setiap orang yang membaca al quran ni.. seluruh dunia.. errmm banyak nyaaaaaaaaaaa.

insya Allah suatu hari nanti aku kaya...................setiap orang yang datang dan masuk kekilang ni, (maknanya orang laki jer) dapat 1 al quran secara percuma. kat bahagian kiri ada sebuah kedai dan dijual kepada para pengunjung. kalo nak beli, kat sini jerr... kalo kat tempat lain tak leh.. kalo orang jual tepi2 jalan tuuuuuuuu kena tengok betul2 sama ada cetakan madinah atau pun tak.. pastikan ada stamp serial number dan QC. cam ni, dia nyer stamp

nanti dapat tak ori plak.. kalo beli kat tempat len la.. kalo beli kat sini, dun worry, tulen.. bangggggg...

kalo nak nengok lebih banyak.. gie kat sini

petang plak.. sudah tentu nak berbuke kan... jom jom ... kita tengok nak cube makanan negara mana.. plak. semalam dah nasi kabsha..

ni, dia menu hari ni. aku pun tatau.. duduk jerr ngan enche affa kat sini..negara mana yerr... lupa aarrr... negara2 africa kot.. tatau aarr lupa.. hari tu ada tanya..

mesti ada yogurt. walau pun nampak lebih kurang jerr.. macam tepung2 jerr.. tapi siyesly, sedap. roti ni, walaupun seketul, tapi memang kenyang. sebabnya roti ni, tak sama macam roti kat mesia ni.. yang banyak ruang2 udara.. roti diorang lembut tapi padat. sebab tu makan roti jerr dah kenyang.

kalau lapang2 sikit, aku nak cari resepi ce mana nak wat bubur cam nih.. tunggggggggguuuuuuuuu

lepas makan, kena kemas yerr.. terima kasih kerana sponsor kami makan berbuke.. sedap weeiii.. kenyang gituuuuuuuu...


....from kekwa22 with love....

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

No comments:

Post a Comment