14 April 2012

Update Checklist Persiapan Bersalin

hari berganti hari.. masa terus jerr berputar. kalo last year.. time2 cam nih memang bz dengan persiapan nak kahwin.. sape yang kahwin? aku lerr tu.. hehehe.. macam2 nak kena settle. tapi tu last year nyer... untuk menjelangnya bulan mei 2011. tahun ni plak.. ada lagi checklist untuk menjelangnya mei 2012. persiapan nak tunggu kehadiran baby pulak... masih lagi wat persiapan... Alhamdulillah aku dah wat persiapan awal... tak de la kelam kabut dan masa tu aku masih lagi sihat. tak rugi rasanya wat persiapan awal...

biar la.. orang nak kata poyo ke apa kerr... sesemua ni ada kena mengena dengan aku dan kehidupan aku.. biarlah... at least sebagai bakal2 mama yang nak jadi mama 1st time macam aku ni.. bleh la wat2 refer.. checklist masing2. tapi aku nyer persiapan ni.. basic2 jerr... yang mana yang patut jerr kiranya.... seboleh mungkin aku cuba berjimat. that all...

jom jom kita check apa yang dah ada dalam checklist persiapan bersalin dan menyambut baby. kalo ada yang kurang, boleh la top up. minggu ni, dah masuk minggu ke 33 dah.. biasanya orang bersalin pada minggu ke 38 or 39. makna kata ada dalam 5 or 6 week jerr lagi.. dup dap dup dap... kena le check barang2 kot kot ada lagi yang terlupa.

keperluan ibu

set @ ubat2 semasa berpantang -aku pilih set ni... sebab aku pilih ialah.. dalam product ni, ada apa yang aku nak... sesambil tu wat gak servey dan baca testimoni... harga RM290

barut/bengkung - achik kata, guna yang di nyer jerr.. so selamat le poket - rm0

breast pump termasuk tempat penyimpanan susu - ni, set yang menjadi pilihan aku Spectra - Dew 300 Jingle Jungle Back to Work Set - RM528. dalam pakej ni, aku dapat; sesemua nih;
1) 1 unit of Spectra Dew 300 Breastpump and its double pumping kit

2) 1 piece of Fabulous Mom Kelly Nursing Bra (Please state your preferred design and size in the comment box upon checkout)

3) 1 set of Jingle Jungle Back to Work Set (breastfeeding (breastpump) bag, cooler bag, 6 bottles, 3 icepacks)

Choose within:

Celebrity Set
Ardent Mom Set (add RM30 = RM528)


maternity pad - hat ni, RM12 for 20pcs, so aku beli 2pack = rm24
nursing bra - tak yah beli dah sebab beli breast pump dah dapat dah.. plus dgn yang dok ada dah ni... cukup la tu...

stoking - supaya kaki tak sejuk. dah ada dah.. guna jerr yang aku gie mekah dulu....termos - ni, kat umah dah ada.. guna jerr
semuanya barang ni.. dalam RM842

keperluan baby

lampin kain dan lampin pakai buang (new born) - lampin kain dah ada dah.. guna yang armand nyer jerr.. jadi beli yang pakai buang jerr.. malas nak beli yang mahal2 sebab tengok achik dulu.. masa dalam pantang.. kerap betul tuko. beli saiz S- beli 2 bag jerr RM20 untuk 1 bag 78 keping so, aku beli 2 bag masa Motherhood expo masa tengah offer, ada la dalam 156 keping = RM 40

baju dan suar baby - beli 9 pasang jerr.. - rm165
romper-beli 3 pasang jerr - rm25

Hanger ni, aku beli 2 jenis, satu yang beso untuk hang baju2 baby dan yang bulat kecik cam ni untuk gantung stokin serta sarung tangan/kaki. harga kedua2 hanger ni - RM22

sarung tangan dan sarung kaki - dalam 4 set dah cukup kot sebab armand nyer ada 4 set - rm8*4 set = rm32

baby wipes - hat ni.. dalam 8 pack kecik cukup kot.. sebab dah beli dah... - rm13
sapu Tangan- dah ada 5 helai.. ok la tu... rm12
minyak baby - guna minyak ni jerr.. pah chik sponser
towel baby - wat masa ni ada sehelai jerr.. ok la tu... esok2 boleh beli sehelai lagi... bukan payah pun nak gie cari towel - rm20

barut - hat ni, jahit sendiri. armand nyer ada le sehelai. beli kain 1.5m - rm7.50

topi - 1 cukup la kot... - dah siap dgn pakej sarung tangan dan kaki.. so, RM0

kelambu baby - errr.. kena beli ke nih... khemah kelambu kan ada.. tapi kelambu baby ni, - achik sponser
kain bedung dan selimut baby - jahit sendiri jerr... guna kain cottan flanil warna biru - RM12.. aku wat cam ni.. nanti boleh la bedung baby camni.. kemaskan...
getah alas tilam - dah ada dah.. guna jerr - rm0

beg baby - dah beli masa baby fair - rm35 tapi kaler dark blue

Nappy rash cream - ni, kena stanby siap2 - RM11

tab mandi - dah ada dah. guna jerr yang armand nyerr - rm0
botol baby. yang ni, hari tu lupa nak senaraikan.. baru jerr teringat beli kat kawan achik RM150

tilam dan bantal baby - yang ni, confirm pah sponser kekabu dan aku jahit sarung dan base - RM36

tungku baby - yang ni, aku buat sendiri - RM5
bakul untuk simpan baju baby - dah ada.. guna jerr apa yang ada -rm0

keperluan baby - - rm20
baby court - kawan enche affa kasi pinjam - rm0nursing cover - dah siap jahit RM8

sesemua dalam RM613.50

Cukup la kot semua keperluan. yang penting2 jerr. Macam budjet orang kedekut jerr... nanti2 bleh tambah lagi kalo ada benda yang tak cukup.... wat masa ni... cukuplah....

errmm budget untuk spital pak.. mudah2an aku dapat bersalin dengan normal dan tak ada sebarang masalah pada aku dan juga baby - pakej kpmc RM1450


” Ya Tuhanku! Berilah aku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar Doa” - ( Surah Ali Imran [3]: 38)

sumber gambo : pakcik google image



....from kekwa22 with love....

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

2 comments:

  1. Mcmane nak jahit tungku bayi tu eh...apa ramuanya, bole mintak share x..tq

    ReplyDelete
  2. Mcmane nak jahit tungku bayi tu eh...apa ramuanya, bole mintak share x..tq

    ReplyDelete