14 August 2011

dugaan berpuasa di kota mekah

semalam, masa on the way balik dari solat asar, aku singgah kat kedai pakistan tu, beli jus. enche affa dah balik dulu dah. sebab dah tak jumpe dia, terus jerr la balik. teringat akan kesedapan air mangga masa datang sini 1st time.. tu yang nak cari nih.. nanti kempunan plak kannnn...

maka, aku pun, soping la air.sesemua ni, SAR17 jerr.. terkezut enche affa. sebab murah. sedangkan dia tanya susu straberry kat kedai yang sama, dia cakap sebotol SAR10. terus kensel nak beli. penjual ni.. tak letak tanda harga, tu yang susah tu. air mangga ni, sangat2 marbeles..

kalo nak soping beli apa2 gier jerr bin dawood kat bawah hilton. tengok la esok2 aku larat, aku gie...hari ni, wat umrah untuk kali kedua. kami semua miqat kat ta'im. gie sana dalam pukul 8 pagi. naik bas ramai2. sesapa yang tanak wat umrah, wat le apa2.. suke ati jerr...siyes jerr rupa enche affa sebelum melakukan tawaf.

sebelum waktu zohor, selesai la umrah kali kedua.

ni, enche affa bertahalul
cepat giler orang ni mencukurlicin terus kepalanya..
hari ni, memang sangat2 letih. lepas zohor jerr aku ngan enche affa memang tak balik bilik sebab aku tak larat sesangat. lepas asar baru balik. aku rasa semua air kat badan semuanya dah terhidrat. hydration dah berlaku nih. memang sangat2 perit. mujur kat tempat al malik fahd masih kosong, terasa sejuk la sikit sebab ada aircond.

tapi siyesly muka aku pucat betul. aku duduk bersebelahan dengan aku rasa orang pakistan kot. kira macam mak2 le dgn aku. dia yang bagi tempat suruh aku duduk. dia tengok jerr aku.. dengan muka pucat sesangat. ada la dia cakap ngan aku. tapi aku tak reti bahasa. so, bahasa isyarat jerr la. dia suruh aku baring then dia pegang jerr pipi aku, usap2. aku senyum jerr.. tapi masa tu rasa sebak jerr.. tingat kat mak kat kampung.

memang aku tak larat sangat2. lepas tu dia pegang tangan aku. lama dia wat cam tu. aku biar jerr sebabnya, tak rugi apa2 pun.. saudara seagama. masa ni, aku redha kalau Allah nak mengambil nyawaku. belum pernah rasa sedemikian rupa. memang sangat2 mencabar wat umrah di bulan puasa. may be orang lain ok jerr... masa wat umrah 1st time tak pernah rasa macam ni sebab bukan bulan puasa.

semalam wat umrah, wat waktu malam, tak de la panas dan dalam sai'e boleh berhenti minum. tak lapar tapi dahaga sangat2 di tambah plak dengan air dalam badan yang tersejat, lagi rasa tak larat dan lesu. orang pakistan ni, dia tegur bibir aku yang sangat2 kering. tunggu masa jer nak berdarah. tapi aku senyum jerr.. aku tatau nak jawab apa. aku cuba cakap inggeris ngan dia tapi dia tak paham.. senyum sengih jerr la.. lagi pun aku tak larat.. tah ce mana, aku boleh tertidur. rupanya mak cik pakistan tu pun tidur gak. dalam pukul 3pm sebelum asar, kami terjaga. dia tanya aku, kat mana ambil wuduk, aku dan dia pun gie sesama.

rupanya anak laki dia tak jauh dari tempat kami. maka kami pun bertiga gie tempat air zam zam untuk berwuduk. masa nak gie tu, bukan aku yang pimpin dia sebab dia dah tua, tapi dia yang pimpin aku. sebab aku lebih tak larat sesangat dari makcik pakistan nih. dia plak risau dengan keadaan aku. bila tak ada tempat nak ambil wuduk, sebab sangat2 ramai orang, aku ajak dia gie ambil wuduk kat tandas, lur kawasan masjid. jauh gak aarr. anak lelaki makcik pakistan ni, bagi tahu mak dia sakit lutut, tak bleh jalan jejauh, then dia cakap, kalo aku nak pergi.. silakan.. so, aku pun gie arrr jalan sensorang kuar dari masjid. makcik pakistan ni pesan kat aku, dia akan jaga tempat solat aku. may be anak laki dia tolong ambilkan air kot. untung dia dapat anak yang baik.

masa nak ambil wuduk tu.. punya la panas... aku gagahkan diri juga. kalau ikutkan hati, memang tak larat dan tak mampu dah. mujur minda mendorong aku supaya gagahkan diri. lepas jerr solat asar, aku jumpe enche affa di tempat yang dijanjikan dan kami balik sesama ke hotel. bila aku cakap yang aku tak larat, ' enche affa suruh cakap, larat, larat.. jangan cakap tak larat nanti aku lagi tak larat. so, kena lawan jadi larat. kuliah lepas asar hari ni, aku skip.

aku tido sampai le dekat2 pukul 6pm baru aku bangun. mandi dan siap2 untuk pergi ke masjid. aku bawa bekal jus yang aku beli semalam, kurma dan air zam zam. Alhamdulillah setiap hari, aku dapat jerr makanan free. ramai yang bersedekah.

kat hotel, hidangan berbuka memang mewah. sahur pun mewah gak. hari ni berbuke dengan nasi mandhi. perrrgghh marbeles. tapi aku tak larat makan banyak. sedap memang la sedap. aku minum air zam zam bergelas2.

sedap weeiii....
tinggal kepala jerr.. yang len dah kena ngap. sangat2 sedap. bahagian kepala ni, masing2 tak reti nak makan. lepas dah semua kenyang, baru la datang staff andalusia bagitahu, bahagian kepala dekat mana paling sedap. masing2 tengok jerr sebab semuanya dah full.

lepas jerr makan ubat sebab aku dah rasa dah demam dah aku ni.. terus gie masjid untuk isya dan berterawih.
Zam zam tower di waktu malam

semasa solat terawihkami wat 8 rakaat jer.. tapi tak terus balik... duduk2 dalam masjid.
tengok le muka aku yang pucat lagi lesu.bersih lantai selepas solat terawihmalam ni, aku demam. demam kali kedua. 1st kat madinah.


....from kekwa22 with love....

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

No comments:

Post a Comment