12 June 2010

1st day @kenering

Pagi ni, bertolak dari au2 dalam 930am. Sejak kat kepong lagi dah jammed.. menci betul.. pulak tu banyak giler kete. Tah.. diorang ni nak g mana aku pun tau.

Memang banyak kenderaan ke utara... banyak kali jugak la jammed yang sampai berhenti... aku hanya boleh drive 220km/j jerr.. habis semua kete lain kena potong. Tapi, hampeh betul Ferrari hitam tu, berani dia potong aku... hahhaha

Sampai nak exit kuala kangsar pun masih lagi jammed. Ooppss silap.. orang mana panggil kuala kangsar. Kuale.. memang ramai orang nak gie kuale.. teman idok tahu la yeop ade apa kat kuale tu. Banyak bebenor kete. ni pulak masa bosan2 beratur. dok kat sini pun dalam 20 minit. tah ce mana.. masa tengah beratur ni.. tepon achik.. rupanya dia pun berada di kawasan yang sama. nak bayo gak.. tapi dia dah kat depan dah...

Aku sampai ke umah opah dekat 230pm dah. Tak de la ramai pun masa tu.. ada family mak yong & pak ngah jerr...

gambo ni.. aku amik dari dalam umah opah..sehari, boleh gie umah mak wah 50 kali.. tu pun kalo larat la... kalo kat umah opah tak de nasi, boleh gie cari kat dalam periuk umah mak wah.. kalo kat umah mak wah tak de.. baru masak.. hehheh.. bagus tak aku nyer perangai...

petang tu.. mak wah panggil aku sebab suruh buat apa yang patut kat bilik pengantin. sebelum tu.. aku tanya dulu.. 'ni, nak suruh along ni.. tak menyesal ke?' hehhehe kena mintak kebenaran dulu ma... 1st step.. as a pengarah program... kena kumpulkan anak2 buah dulu.. hehhe.. sebab diorang yang akan buat.. mula2 aku suruh angkat segala barang2 atas rak hiasan.. dan rak2 tu pun kena ubah tempat lain. frame & segala tah apa2 kena alih kan.. susunan bunga yang kat atas pelamin, aku tuko lain... kain2 jurai2 tu pun aku ubah...
tak center ni, sebab before this ada plak rak yang hiasan yang serabut2 tu di tepi. pulak tu diorang ikat ngan dawai plak.. susah nak buke.. tapi, kira ok la... before this.. pelamin ni tak berseri becoz kalernya... tenggelam.. cerr pilih kaler yang hepi2 sikit.. baru la.. nampak berseri. tapi.. dah tuan punya badan pilih cam ni... wat jerr la mana2 yang patut

then aku siapkan bilik pengantin. dari katil melintang, aku ubah membujur dan letak bunga2an.. kiri kanan serta perabut yang tak kena warnanya... aku kuarkan.. tapi.. lupa pulak aku nak ambil gambo sebelum dan selepas...

Masa tahlil aku dok kat umah opah je.. malas nak keluar. Dah la ujan2 ni.. aku layan blues jerr kat umah opah... tengok jerr dari pintu. Ni, menu untuk majlis tahlil. Ramai jugak orang yang datang malam ni.

Pucuk paku gorengMasak pedas ikan tongkolMasak lemak nenas dengan ikan masinGulai tempoyak ikan lampamDi sebabkan aku & opah tak makan tempoyak, maka ni gulai masam ikan lampam. Tapi bukan untuk kami berdua jer... termasuk golongan yang tak makan tempoyak.
Yang ni sambal buah kuini. Punya la best bau dia.. semerbak... macam best jer.. tapi aku tak berani nak mencuba.

Masa tengah makan tu, cik mat datang, opah tanya cik mat cam ni ‘sampai ketepi ke?’ then cik mat jawab ‘sampai’. yang nora ni plak.. wat blurrr.. bila dia tanya opah 'apa yang sampai ke tepi pah?' time tu opah tak jawab becoz dia bz wat sambal. kesian nora.. tu la.. menuntut tak abis lagi.. sebenarnya opah tanya, makanan yang ada tu, cukup ke tak? memang la tak de kena mengena.. ke tepi ke or ketengah ke.. kekadang aku pun tak paham.. pesal la.. opah suke guna bahasa jiwa bangsa ni.. tapi bukan sekarang ni jerr..sejak dulu2 lagi.. so, pandai2 la nak hidup

aarrgghh riuh rendah dengan orang2 berkaraoke.. gamat betul.. master mind nya cikmat la.. ada yang sedap di dengar.. ada plak yang gaya2 katak nak panggil ujan jerr.. hahhaha.. tapi aku malas layan.. tido lagi bagus..





....from kekwa22 with love....

2 comments:

  1. ooooo....220km/j yer.......bagus..bagus..amalkan selalu...

    ReplyDelete