23 June 2010

belajar2 nak jadi nurse

mulanya hari ni, aku nak gie klang sensorang. tapi bos aku suruh bawak fendi sebab nak suruh fendi belajo ce mana nak wat maintenance nanti. maka berangkatlah aku ke telok gong bersama2 dengan fendi.

lepas briefing kat sana lebih kurang, aku pun berangkat balik. malas nak stay lama2 kat sana. dalam pukul 1pm, aku dah sampai ste. masa balik tu, tah ce mana fendi tanya cam ni,

fendi : semalam ada bekal, akak letak apa masa lunch tu?
aku : (uits nampak jugak mamat ni, walaupun duduk jauh) apple strudel. kenapa?
fendi : untuk abg je ke.. abis tu sy punya mana? sy tak kira nak jugak
aku : eehh tak cakap pun nak..
fendi : tak kira, sy nak jugak.
aku : mana ada kira2 la
fendi : nak jugak.

budak kecik ni kan.. nampak jerr dia.. ingatkan tak nampak. hahahaha..

lepas jerr practice menari, aku dapat 2 miss call dari angah. bila aku call her back, dia bagi tahu yang dia demam. dia baru jerr demam hari ni. temperature 39*C. tinggi tu. doktor suspek kena denggi. pagi, dah ambil darah untuk check dengan detail. result darah belum keluar esok.

maka aku pun gie wangsa maju, amik satu-satunya adik aku yang ada kat kl ni. tapi sebelum tu, aku singgah jj untuk beli ketam dan 100 plus. aku yang suruh dia duduk dengan aku. nanti kalo dia kat umah dia, tak ada sesiapa nak jaga. maka kensel la project aku nak gie main badminton.

ni, aku buat sup ketam untuk angah.
orang kata, kalo nak suspek denggi, makan sup ketam, nanti bacaan platlet darah akan meningkat. ok la aku pun ikut la.. bukan susah pun.. dan tak memudarat pun. tapi angah makan sikit jerr.. ketam sebelah & hirup kuah jer..

yang ni pulak.. istimewa untuk aku.. hehehhe
udang goreng tepung.. best2..

bahan2nya ialah
- udang saiz sederhana besar - buang kulit dan tinggal ekor je. kalo buang ekor, nanti tak de bukti plak yang ada udang di sebalik tepung. hehehhe
- 1/4 cawan tepung pau - guna jer tepung gandum. tak yah ngade2 cam aku ni. aku guna tepung pau sebab tepung banyak kat umah lagi pun tekstur dia halus. sukatannya kalo banyak udang, banyak la tepungnya. adjust la sendiri ye..
- 1/2 sudu kecil baking powder
- garam secukup rasa
- 1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
- sedikit serbuk kunyit
- sedikit daun sup - dihiris halus
- air secukupnya
- 2 sudu tepung pau
minyak untuk mengoreng

kekdahnya..
campur semua bahan2 kecuali 2 sudu tepung tu... pastikan bancuhan tepung pekat. - golek2kan udang ke dalam bekas yang mengandungi 2 sudu tepung. pastikan ianya tergolek 360 degree. hehheheh... kemudian, celupkan udang ke dalam bancuhan tepung. then goreng la sekor2. hati2 ya.. bila minyak meletup..sila gunakan perisai sebagai langkah2 keselamatan... safety first okeh!

lepas angah makan ubat, aku suruh dia check temperature badan dia. 40.22*C. mak datuk.. punya la tinggi. aku ajak & paksa dia gie spital tapi dia tak nak. penat aku pujuk. tapi dia tak nak. aku plak, mana larat nak dukung dia.. lagi 4 jam kalo check balik, kalo suhu masih tinggi macam ni, aku tak kira, aku angkut gak dia gie spital mana yang buka malam2 buta cam ni. maka malam ni, aku akan jadi nurse, setiap pat jam check suhu tapi aku tak de la plak blood pressure nak check. kalo warded, cam tu la keje2 nurse kat spital every 4 hours.

aku nak tido jap sebab mata pun dah layu2 dah.. lagi 3 jam aku akan bangun check angah nyer condition. mudah2an suhu badan dia menurun.







....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment