15 July 2010

Alhamdulillah

pagi tadi aku dapat email from sapura community.. perrgghh teruja tu.... becoz... that is my dream since form 1. tak pernah langsung berkubur cita2 nak mendaki this gunung.. pastu pulak, sapura will support 50%. memang best. sangat2 best.
tapi....

bila tengok date.. 18-12-2010. ni adalah hari kenduri achik. tak kan aku nak skip semata2 untuk memenuhi my dream. frust aarrr... tak perr la.. nak wat ce mana.. tak de rezeki.. kinabalu.. tunggu tau.. may be next time... wawawawawawa

bz aarr hari ni.. berjalan ke hulu & ke hilir tak henti2.. penat kaki. mujurla production tak jauh sangat. kalo tak.. memang la.. moral of the story is penat kaki

ni jerr untuk malam ni.. pizza tuna. ita nyer idea. aku tanya dia, aku ada tuna kat umah.. tapi tatau nak wat apa. so, ita cakap.. buat pizza. wahh memang good idea. memang dah lama sangat2 tak wat pizza. last sekali masa bulan puasa hari tu kot.. lama dah wweeiii.. so, her suggestion was accepted.

masalahnya.. kalo dulu wat pizza dah siap dah ada dia nyer base.. aci letak inti kat atas jerr.. tapi hari ni kena wat semuanya.. huhuhu

malam ni menu kat umah ni sorang satu.. kak norma dengan nasi gorengnya, ogie pulak dengan meggi kari & aku pulak pizza tuna. semua selera tak sama malam ni.. malam ni kak norma melepaskan perasaan.. memang sangat2 kelako.. yang kita orang berdua ni.. pakat2 gelak. bukannya tak bersimpati.. hampeh punya housemate..

ni aku nyer base.. yang lubang2 tu.. ialah kena cucuk dengan garfubahannya..
100g tepung roti high protein
5g instant yeast yang di larut dalam 2 sudu air suam
1 sudu teh bread improver
2 sudu olive oil
satu sudu besar gula kastor
1/4 sudu kecil garam halus
air suam secukupnya

kekdahnya
campur semua dalam bekas, uli sehingga doh menjadi lembut dan kenyal. jadikan doh tadi berbentuk lempeng dan letakkan dalam acuan pembakar.cucuk2 dengan garfu.. buat lubang2 supaya inti dia dapat tembus kedalam. biarkan selama sejam. bekas pembakar ni, aku sajerr jerr letak alumium foil kat bawah dia..
bahan2nya
100g nenas dalam tin
1 biji cili merah
1 biji bawang besar di hiris nipis
1 tin tuna in chili
2 sudu besar mayonnaise
3 sudu besar cili sos
mozzarella cheese secukupnya

ni, le bahan2 yang aku letak kat atas pizza doh. masa aku dok meletakkan cheese tu.. kak norma tegur.. sudah2 dah banyak tu.. hhahaha.. kalo kak norma tak nampak.. harussss lagi banyak aku letak..

bake dalam oven selama 25 minit dengan suhu 180*C. maka ni le hasilnyapedas tu.. biasa guna tuna in olive oil atau tuna in mayonnaise. kali ni plak guna tuna in cili.. memang berasap. pedas. tapi bila pedas2 cam ni, kena dengan lemak2 mayonnaise.. memang la sedap. boleh cover rasa pedas..

ni pulak sup sayurkekdahnya letak jerr semua jenis sayo yang ada. potong2 masuk dalam periuk. then letak la apa yang disukai.. hehehhe

Alhamdulillah syukur dengan perkhabaran yang di terima petang tadi. terima kasih ya Allah. Mudah-mudahan di permudahkan semua urusan. syukur sangat2.





....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment