11 August 2010

indahnya ramadhan

best2 bila hari ni dah mula berpuasa.. satu dunia akan berpuasa pada bulan ramadhan.
pelik aarr project dah abis, tapi aku still bz.. apakah yang membuatkan aku bz? oowwhh kan line satu lagi tengah bz.. errr lupa.. patut pun aku dok pk.. naper aku bz.. wakakak.. poyo betul.. ingat dah abis tadi.. pagi tadi aku bg tahu kat ogie, kalo ada sesapa yang pasang lagu raya hari ni, nahas dengan aku..
bila dah puasa ni.. mula la fenin2. becoz tatau nak masak apa. tak de idea. lagi pun aku bukan reti masak.. kalo aku reti.. weeii tak yah la fenin2.. pikir nak masak apa?.. nak cari resepi kat mana? seswai ke tak dengan tekak seisi rumah.. kalo aku cam chef2 tu.. sumer dok ada dalam kepala jerr... zassss jerr sumer settle. pergi pasar ramadhan? errrr tak kot..

idris dah siap2 ajak buke pose kat hotel2.. banyak yang buffet yang less 50%. tapi aku rasa macam malas jerr nak join. sebabnya kalo buffet tu adalah makanan kampung or masakan melayu.. yang aku reti masak.. tak nak la.. menu dia yang pi mai pi mai tang tu lebih kurang sama jer... aku ingat antara yang best berbuke kat garden , dia nyer seafood. marbeles weeiii... marbeles.

alhamdulillah hari ni murah lagi rezeki. kali ni doc pulak bagi kurma. maknanya kat umah ni ada 2 kotak lagi kurma. aku nyer 1 dan ogie nyer 1.
total kurma setakat ni ada 5 kotak. alhamdulillah rezeki di bulan ramadhan. so, lepas ni kalo menu aku ada yang berasaskan kurma, faham2 jerr la... sebab stock banyak kat umah ni...

balik dari opis, aku ngan ogie gie soping dulu kat jj. beli barang2 nak masak. beli ikan2 jer.. dan sikit2 sayo. esok2 dah tak yah gie dah. sampai umah dah pukul 6pm. maka bermulalah episode kecah2.. hahhaha

alhamdulillah, ni menu kitaorang seisi umah
kari ikan bawal. ni yang rancangan tergendala hari tu.. maka sudah di laksanakan pada hari ni. bestkan makan nasi, kuah kari campur kicap.. heaven tu....

ni pulak, asam pedas keladi.
kali ni memang tak pedas. so, boleh lah makan dengan aman damai.

ni sebagai pelengkap majlis.

dan diikuti dengan puding karamel
pelik aarr aku ni, kalo tak bulan pose, atau kalo aku pose di bulan2 yang tak pose, tak teringat langsung nak wat puding yang senang giler nak wat.. tapi kalo di bulan ramadhan.. terus jerr menjadi topik. best aarr puding karamel.. i like it.

jom jom share ce mana nak wat puding ni.

bahannya
4 biji telur
secubit garam
3/4 cawan gula pasir
1 sudu kecil esen vanila
1 tin susu sejat
2 sudu besar tepung kastad
1/2 cawan air panas
sedikit butter/majerin or apa2 jerr nak lanser pan

kekdahnya

hanguskan gula pasir hingga perang. masukkan air panas sedikit demi sedikit. kalo tak.. nanti dia keras.. aku tak tahu.. bukan senang nak hanguskan gula tau.. kalo dia keras.. langsung tak jadi gula hangus.. tapi terus jadi gula batu. lepas dah letak air tu, kacau hingga sebati.

pukul telur perlahan, masukkan garam dan esen vanila. kalo tak de esen vanila.. lupakan sekejap nak wat puding caramel ni.. sebab nanti tak tahan pulak bau telur dia ada macam hanyir sikit. esen vanila tu nak hilangkan bau telur tu.

dalam bekas lain, bancuh tepung kastad dengan susu. kacau hingga sebati. campurkan bancuhan telur ke dalam susu. kacau hingga sebati.

lanserkan pan dengan butter. biar letak tebal sikit sebab takut lekat. aku guna loyang yang biasa jerr.. kalo guna yang cake nyer.. abis la tumpah ehh bukan tumpah tapi meleleh becoz bancuhan ni sangat2 cair.

masukkan 1/2 gula hangus dalam loyang. masukkan campuran telur dan susu. kukus hingga masak. nak tahu masak ke tak.. dari cair dah jadi beku lerrr... bila dah sejuk, kuarkan dari pan dan tuang baki gula hangus ke dalam bekas.. sedia untuk di makan... tada....
nyum nyum nyum

kalo kat pasar ramadhan dia jual sepotong 2 henget. dan susu dah di cairkan, so, tak de la rasa lemak berkrim. kekadang letak tepung banyak.. so, dia nyer rasa tak semewah yang ni... biasa la jangan salahkan diorang... diorang tu menega ok.. menega.. kalo wat macam makan kat umah.. rugi aarr... so, moral of the story, wat la sendiri puding karamel yang senang giler nak wat nih.

masa time berbuka.. lepas jerr selesai baca doa berbuke, sure makan kurma dulu kan.. ikut sunnah nabi.. tengah2 mengunyah kurma, kak norma cakap cam ni, 'lagi 29 hari lagi nak raya' adooii.. mujur aku tak tertelan biji kurma.. yang ogie pulak dah tersedak2 dah.. che norma ni, kalo nak wat lawak, jangan aarr saat ni.. kalo jadi apa2 or tak sempat menikmati juadah berbuke, che norma la yang bertanggungjawab.

seharian hari ni bz. tapi dalam dok bz2 cam tu boleh touching pulak.. puas aarr pujuk hati.. tah aarr.. pelik aarr... tak perr may be bz nak wat chapter 2 pulak. tak perr terus kan usaha... go go go.. sedih sikit jer.. bila dapat ubat.. ok aarr kan kan kan..

alhamdulillah.. episode berbuke puasa sensorang dah berlalu. kalo buke sensorang sure ada peneman. mula la terlayar di ruang mata dan minda... entah la.. bila la sesemua tu boleh ilang. alhamdulillah semuanya bertambah meriah. kekadang tu, still rasa sedih. biasala semua orang di kurniakan hati dan perasaan.. kekadang aku tak mampu menolak bila kenangan2 tu menjelma.. kekadang tu, tepis2 manja pun dah hilang... its depands to ramalan kaji cuaca. entah la.. i dun no. mudah2an ramadhan ni memberi keceriaan dan kebahagiaan dalam hidup aku... ameeen

best aarr terawih malam ni.. di buai perasaan dengan alunan suara merdu imam. errmm terdengar2 jerr kemerduan suara beliau mengalunkan ayat2 suci al-quran. ramai betul org kat masjid malam ni..

waahh malam ni nyer berita.. yang saman2 trafic tu.. tak yah bayo.. mulai bulan ni sampai feb next year. yes yes yes.. selamat. tapi bukan selamat selamanya. lepas pada tu kena bayo semula.. tapi.. at least lega weeiii.. hahha.. masa merempit tak ingat dunia tak sedar diri.






....from kekwa22 with love....

2 comments:

  1. dari Ibnu Abbas Radhiallahu Anhuma Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda. " Apabila seorang
    kamu memakan makanan maka hendaklah ia membaca :

    "Ya Allah ! Limpahkanlah keberkatan kepada kami dan berilah kami makanan yang baik daripadanya"

    [Hadis riwayat Abu Daud, at-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban ]

    ReplyDelete