16 April 2014

speechless

Dalam satu perjalanan.. sembang2..

sesuatu yang tak di sangka. pencerita menceritakan kepada aku, sebab hanya ada aku dan dia.
ceritanya.. bila mana dia berkata begini.

'abe, tak payah la dok bagi tazkirah kat aku. esok mati kubur lain2. kalo kubur mu sebelah kubur aku, pergi cakap dengan orang.. mu nak pindah. pi korek tempat lain. jangan duduk sebelah aku. lepas tu, orang yang di panggil abe, cakap.. mu jangan cakap macam tu'  begitulah akhirnya satu cerita.

terdiam aku. speechless. sungguh aku tak sangka. sangat2 tak sangka akan bait bait perkataan yang terkeluar. Masya Allah.. Subhanallah.. Astafirullahalazim itulah yang aku mampu ucapkan.. itupun hanya bergema di dalam hati. aku tak mampu untuk keluarkan apa2 perkataan.. sangat2 terkejut. segalanya berunsur riak dan sombong.

Aku? aku tak mampu membalas kata2 di akhir cerita. hanya tergamam. speechless. Ya Allah.. ampunkanlah aku sebab tak dapat nak komen apa2 bila statment sebegitu diutarakan.

Sungguh tak sangka. sebabnya bagi aku.. orang yang mengungkapkannya.. adalah seorang yang baik dan suka tolong orang. cuma selalunya bercakap dengan suara yang tinggi.

Masya Allah.. kenapa aku tak mampu untuk membalas kata2 sedemikian rupa. kenapa lidahku menjadi kelu? sungguh aku tak benarkan  ungkapan sedemikian rupa.

Ya Allah, ampunkanlah aku... permudahkanlah aku untuk berhadapan dengan insan2 sedemikian. lancarkanlah lidahku untuk berkata2. Semoga kami sekeluarga di jauhkan dengan sifat sedemikian.



....from kekwa22 with love....
“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

No comments:

Post a Comment