07 August 2009

Hanya Satu Persinggahan

this morning, kira pagi2 buta tadi, udara pun masih lagi sejuk2. dengar pulak this song from my playlist. biasanya aku tak menghayati pun bait-bait lirik lagu ni. entah tetiba this morning aku feeling plak bila dengar lagu nih. errmm baru aku sedar yang lagu ni ada kena mengena with me la sape lagi. may be pagi jumaat yang aman permai ni menyebabkan aku menghayati bait2 lirik lagu. rupanya lagu ni, penuh dengan noslagia.. the title of this song is hanya suatu persinggahan by Ekamatra. lagu rock kapak tahun 90an masih sedap didengar. tajuk lagu ni means just for a while. errmm its true. just a moment. or to be clear just for 12 years. its quite long.. kalo sekolah, maknanya dah nak ambil UPSR. weeii periksa besar tu..

Di sini kasih pernah berbunga
Tiada harum tiada warna
Di sini cinta pernah membara
Tanpa bahang dan tanpa apinya
Begini yang ku rasa
Hidup kita berdua

why utm? utm lah tempat 1st time la bermulanya semua kisah. kisah suka, duka, tangis dan tertawa. semua kisah yang boleh menimbulkan 1001 perasaan bila di kenang. memori tetap memori.. semuanya telah jadi sejarah. bermulanya & berakhirnya sketsa kehidupan, aku masih lagi bergelar student. Kalau aku ungkaikan satu persatu, may be aku boleh buat satu novel yang rasanya lebih panjang dari novel harry potter karangan JK Rowling yang sekarang ni dah 7 series. kalau aku novelkan bukan setakat 7 series, rasanya akan jadi macam drama korea 24 episode. hehehhe. UTM pun dah berubah kepada 3 fasa dah. mulanya UTM Jalan Semarak, UTM City Campus then sekarang ni UTM International Campus.

banyak perubahan yang dah berlaku. cam tu jugak le dengan aku. Macam2 telah aku lalui. Kekadang bila di ingat balik, errmm ce mana la aku boleh punyai kehidupan sedemikian.. tapi tu lerr di hidup dan kehidupan. tapi di utmlah pernah satu ketika dulu cinta dan kasih ini marak menyala. cukup indah untuk di kenang. kalau di ungkaikan satu persatu maka kering air liur bercerita. kalau nak taip pulak may be jari jemari akan jadi kejang... kalau nak tulis plak, may be 1 rim kertas pun tak cukup nih.. punya la panjang...


Semua orang nak hidup dia berlaku dengan happy ending. Sapa nak hidup dengan sad story. Kalau baca novel or tgok movie kalau di akhiri dengan sad ending sure rasa citer tu tak best. Tapi mana ada semuanya akan berakhir dengan happy ending jerr... Tapi selalunya kita tak dapat apa yang kita nak, kadang2 jer kita dapat apa yang kita nak. Yang kadang2 tu le yang kena usaha keras lagi gigih untuk melaksanankanya. Sebabnya we never know what will happens on tomorrow.

Di sini langit mendung selalu
Tiada cahaya menyinariku
Di sini aku tiada berdaya
Mengikut kata tanpa bicara
Kerana engkau tahu
Aku tidak sepadan denganmu


errmm.. as a muslim we must belive in qada & qadar. then aku terima apa yang berlaku ni sebagai ketentuan hidup aku. sebagai satu ujian untuk mematangkan dan mendewasakan diri ku.. dan sebagai rencah kehidupan yang harus aku lalui.. just take it positive. ada hikmah yang aku tak tahu di sebaliknya. just berbaik sangka dengan apa yang telah di takdirkan.. lirik ni, langit mendung kelabu.. kiranya cam ni kot dia nyer kelabu.. may be dulu cam ni la aku rasakan.. tapi sekarang dah macam ni..
'lirik ni, disini aku tiada berdaya, mengikut kata tanpa bicara' errmm kalau di ikutkan errmm luas maknanya.. hingga aku sukar nak merungkaikannya.. Alhamdulillah syukur pada Ilahi kerana memberikan kesempatan padaku untuk menghirup udara di bumiMU ini. Semoga Allah SWT sentiasa akan memberikan taufiq dan hidayah pada ku setiap masa. Semoga seluruh kehidupanku akan di berkati dan di redhai. Amin.

Hubungan kita suatu persinggahan
Bukan pengabadian yang rela
Pemergianku oh kerana terpaksa
Demi hidup yang lebih sempurna
Anggaplah kehadiranku
Hanya satu persinggahan
Aku tidak menjanjikan
Mahligai impian
Sebagaimana kau harapkan


May be Allah hanya pinjamkan kepadaku sekejap jerr.. then dia ambil balik.. aku redha dengan ketentuanMu ya Allah. Sesungguhnya engkaulah maha mengetahui segalanya. sedih, errmm mesti la.. tapi nak wat ce mana kalau menangis keluar air mata darah pun kalau perkara dah di takdirkan, ia tetap berlaku. kan kan kan. menyesal.. errmm tak kot. sebabnya ni jalan yang aku pilih. so aku harus laluinya dengan tabah. aku gembira dengan kehidupan aku sekarang... may be berkat kesabaran aku sekian lama.

Aku jua seperti insan lain yang punyai hati dan perasaan.. aku juga tahu rasa gembira, suka, sakit hati, geram, marah & segala jenis emosi manusia.. aku ada. Sebab aku seorang yang normal. Kalau aku tak normal.. errrmm maybe tak de kot rasa2 yang seumpanya...


Aku nak dia hidup lebih gembira dengan ketiadaan aku di sisi. Dia lebih bahagia. May be kebahagiaan dirinya bukan bersama dengan ku. Mudah2an dia bahagia dengan hidupnya dan aku bahagia dengan kehidupan aku. Biarlah kami mncari kebahagian masing2 selagi ada denyutan nadi.

Biarlah jauh dari pandangan
Daripada dekat penuh seksa
Biar berduka biar melara
Dari sengketa sepanjang masa
Janganlah engkau harapkan
Ku menghambakan diri

Memang betul bait-bait lirik nih, biar jauh dr pandang mata, maknanya biarlah berpisah dri dekat yang penuh siksa.. errmm kalau di imbau kembali memang aarr.. tak de siapa yang sanggup untuk mengharungi.. biarpun sekali lagi, aku rasa tak sanggup untuk aku melaluinya lagi, sengketa bukan boleh berpanjangan.. so, jalan penyelesaian yang aku pilih ni adalah yang paling baik untuk diriku dan jua dia.


Nanti kau tahu ertinya sepi
Bagaikan pisau menghiris api
Nanti kau tahu ertinya rindu
Bagai tertusuk duri sembilu
Batin akan tersiksa
Jasad pasti merana


Adakah aku nak cam nih.. errmm sape nak kan... sekali sekala cam ni ok la.. memang la sesekali tu ada rasa rindu. tapi aku belajar mengkuburkan perasaan tu. setakat ni, hanya sesekali jerr aku teringat. sepi itu indah? errmm tak tau la nak cakap apa... kalau selalu sangat duduk dalam keadaan riuh rendah memang la sesekali bila sunyi tu terasa indah. tapi kalau selau sangat duduk dalam keadaan sunyi, all the time rasanya.. bukan sepi itu indah, tapi sepi itu akan menyebabkan hati dan perasaan huru hara.
Memang la bila tengok orang lain nyer kehidupan, terasa jeles. Biasa la as a human. Tapi nak buat macam mana.. segalanya telah tersurat. Aku redha. qada dan qadar yang telah di tentukan Allah. Semoga Allah memberkati kehidupan aku di dunia dan di akhirat. Aku bersyukur kehadratmu ya Allah tuhan yang maha Agung. Amin




jawapan dari lagu ni.. 'hanya satu persinggahan' adalah lagu nih 'tak mungkin kerna sayang'


Setiba di persimpangan,
Langkah kita tak lagi sehaluan
Bermula di saat itu
Tidak senada irama dan lagu

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti

Kau telah jauh, jauh dariku
Tiada ruang di hati buatmu
Namun harusku akui
Ada ketika di minda kau menjelma kembali

Sekali segala ada
Ada rindu yang datang tiba2
Tak mungkin kerana sayang
Cuma terganggu oleh perasaan

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti


....from kekwa22 with love....

2 comments: