01 September 2009

kenapa aku baca novel?

kenapa aku baca novel?

selain daripada koleksi sendiri, aku pinjam novel2 dari library UTM. sejak aku kecik2 lagi aku suke baca novel. aku mula baca novel kalau tak silap sejak aku berusia 9 tahun. masa tu paling ske novel alfred hitchcock. errmm best giler buku2 ni. aku boleh habis baca sebuah buku dalam masa beberapa jam jerr.. antara buku yang aku ingat adalah
  1. The Mystery of the Stuttering Parrot (Misteri Nuri Gagap)
  2. The Mystery of the Whispering Mummy (Misteri Bisikan Mumi)
  3. The Mystery of the Green Ghost (Misteri Hantu Hijau)
  4. The Secret of Skeleton Island (Misteri Pulau Tengkorak)
  5. The Mystery of the Fiery Eye (Misteri Mata Berapi)
  6. The Mystery of the Screaming Clock (Misteri Jeritan Jam)
  7. The Mystery of the Talking Skull (Misteri Tengkorak Berbicara)
  8. The Mystery of the Laughing Shadow (Misteri Bayangan Tertawa)
  9. The Secret of the Crooked Cat (Misteri Kucing Bengkok)
  10. The Mystery of the Coughing Dragon (Misteri Naga Batuk)
  11. The Mystery of the Flaming Footprints (Misteri Jejak Bernyala)
ni antara buku alfred hitchcock yang pernah aku baca.

lepas tu aku suke baca buku ni siri biggles worth penyiasatan plak.. best buku ni. aku baca semua siri yang ada kat sekolah time tu. paling best.. aku lah orang pertama yang pinjam buku siri biggles ni kat skolah aku tu walaupun buku ni dah bertahun2 kat rak. ceritanya tentang Kapten James Bigglesworth adalah tokoh fiksyen, tetapi orang seperti dia dapat ditemukan di setiap skuadron Angkatan Udara British sepanjang masa Perang Dunia I dan II ketika pertempuran udara adalah sesuatu yang lazim dan petempuran udara sebegini adalah satu pertarungan penuh seni. Dibantu dengan kawan-kawannya, Algy, Lacey, Bertie dan Ginger, 'Biggles' tidak hanya hidup dengan nama itu, tetapi menaikkan semangat Tentera Udara British. ni antara buku2 bigles yang aku dah baca



best buku2 citer biggles ni.. pengembaraan dia sangat mengkagumkan. cerita penyiasatan yang paling best cara dia menyiasat ialah
buku ni best pada sesipa yang nak jadi penyiasat. memang details dia nyer jalan cerita. citer ni melatih aku melihat sambil memerhati. errmm ce mana tu... kalau nak tahu baca le buku nih.. hehehe tak pasal2 wat promosi buku ni..

then novel2 yang aku baca dan aku nyer koleksi.. errmm bayak.. tak tersenarai. novel2 online pun aku layan.. errmm at least masa lapang aku isikan dgn something yang berfaedah.

kenapa ye aku baca novel?
1. sbb aku suke membaca
2. sbb aku mengisi masa lapang
3. sbb aku boleh lari dari dunia aku..
4. sbb aku bleh keluar berjalan2 mengikut watak
5. sbb apa lagi errkk.. sbb ada banyak info yang aku dapat dr membaca sbb aku mula mengkaji apa yang penulis tu gambarkan..
6. sbb aku ske aarrr

....from kekwa22 with love....

2 comments:

  1. Saya juga penggemar biggles masa saya sekolah dulu, hampir semua siri saya baca. Tapi sekarang nak cari balik buku-buku biggles (versi melayu) tak jumpa. Kalau ada info di mana boleh jumpa, harap dapat share sesama :)

    ReplyDelete
  2. salam,saya juga suka buku biggles,terjumpa di perpustakaan sekolah tapi cuma ada biggles dgn skuadron 666,biggles di australia,dan 3 4 buah tajuk lagi je....tak bnyk...sy paling suke mase baca misteri kapaterbang jatuh dan penyebabnyr ialah samada pilot tu makan gula2 yg disediakn kt kokpit ms terbang utk bunuh pilot2...teruja betul....sy suke agen german tu jugak..Bace siri ni tahun 1998..kulit buku keras, jalan cerita menarik..

    ReplyDelete