07 September 2009

Salam Nuzul Quran

Salam Nuzul Quran buat semua pengunjung blog.. hari ni adalah hari alquran di turunkan. Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)

al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5) di petik dari http://www.islam.gov.my/e-rujukan/lihat.php?jakim=2084

errmm hari ni cuti lagi.. tapi walaupun cuti aku nyer la banyak aktiviti.. macam2 aku buat hari ni...

pukul 10 aku dah pi library, pulangkan buku2 yang aku pinjam.. errmm rupanya 1 lagi aku terlupa nak pulangkan. ermm nampaknya berjodoh la aku dgn utm ni.. kena gi lagi..

then aku pi nilai 3 beli lampu.. alamak.. lupa aku nak ambil gambar lampu yang aku beli tu. nanti le dah pasang kat umah mak nanti, aku ambil la pic dia. hehheeh

petang ni aku masak simple jerr.. tadi aku ada ambil pic, tapi entah ce mana pic semua bleh hilang.. tension btul la.. nak ambil smula pun makanan dah abis.. huhuhu. aku masak petang ni untuk berbuka hanya ikan masak taucu, sayur petola campur tauhu, puding karamel. ada buah tembikai dan mak cik sebelah bagi buah ciku..

tadi masa kat masjid.. kelakar jerr.. aku tanya mak cik siti, semalam siapa yang imamkan solat terawih, imam yang ina ske ke? mak cik siti cakap ye.. hehhehe poyo tak aku tanya.. sbb aku tanya sbb semalam aku tak pi solat terawih. then paling aku terkejut tapi dok senyum2 malu2 kucing bila mak cik siti bg tahu pak cik yang aku ske imam tu.. aku ske suara dia jerr.. bukan orang dia.. then mak cik siti cakap, nanti pak cik ambilkan pic imam tu.. siap bagi tahu aku lagi yang imam tu kecik jerr.. cam aku gak.. hehehheh malu siooott. tapi bila mula jerr solat terawih tadi, dia imamkan.. fuh,, terubat rasa rindu.. hehhehe ala.. ilek aarr tak salahkan minat suara imam.. kalo orang lain minat suara artis, aku minat suara imam.. ha.. mana lebih baik... hehhehe

pagi tadi masa on the way nak ke PJ.. hehe aku wat perr kat PJ pagi tadi.. just cari armanda hotel. aku nak pi berbuke hari rabu nih kat sana.. saja servey jalan sblum nak ke nilai 3. then aku dengar lagu ni.. bukan kali pertama aku dengar lagu nih.. tapi kali ni aku menghayati lagu ni... then ternya ada part2 yang kena kebetulan dengan kehidupan aku.. dengar la lagu ni... best. dengar aarr

Metafora
Album : Istimewa Tiada Dua
Munsyid : Nice
http://liriknasyid.com

Sekerat akar mampu kuhulur padamu
Di saat dikau terkapai dan kelemasan
Di arus hidup yang tinggal sejengkal cuma
Katamu kau tak bisa berenang ke sana

Engkaulah teman tanpa sangsi dan curiga
Setelah aku mendengar lirih ratapmu
Harumnya sekuntum melati di embunan pagi
Sewaktu kita melewati sebidang tanah perkebunan
Persahabatan

Tersasar aku di dalam mentafsir
Aksara jujur dan ketelusan yang terpamer di wajahmu
Terlalu naïf untuk ku fahami
Metafora puisi dusta dan personafikasi

Sukarnya untuk aku membuktikan
Kebenaran yang berpihak padaku
Kerna peluang langsung tiada padaku
Sedarlah aku erti senyuman
Ada dendam yang tidak pernah padam
Pada lirik matamu ada pedang tajam yang merejam
Ohh….

Terima kasih atas pengalaman itu
Mengajak aku kembali mengenal diri
Terpaksa lagi menyusuri jalan-jalan sepi
Masih bisakah kutemui sekuntum melati mewangi yang tidak berduri


....from kekwa22 with love....

3 comments:

  1. rasanyer pokcik pernah beberapa kali jd makmum imam tu.. mmg lunak suara dia..

    nk poyo jugak arr...
    pokcik suka.. pokcik suka..

    hehehe

    ReplyDelete
  2. uish... errmmm ha.. tahu pun.. betapa merdunya suara imam tu..

    eeehh jgn aarr poyo jugak.. biar kekwa poyo sensorang dah le... hehhehe

    ReplyDelete