19 January 2010

minah kilang....

esok audit ISO. errrmm line apa le yang kena.. aku pasti line aku mesti kena nyer.. last year cable line. this year maybe radio line.. tak per la.. redha jerr la.. aku dah wat yang terbaik.. anak2 buah aku dah wat yang terbaik untuk prepare.

hari ni masih sama macam semalam. still bz. bz ni sampai end of this month, then lega la sikit. tapi product still lagi continue cam biasa. ermm ada lagi 11 hari lagi untuk nak antar radio to Morocco. sama aarr dengan cable yang nak kena hantar ke Thales.

semuanya dah bottleneck.. ermm apa errk leher botol nih? A bottleneck is a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is limited by a single or limited number of components or resources. errmm.. ni bottleneck dgn LAN cable. CAT5E cable nih.. tapi tak tau plak sama ada line or twist. hehhehe.. sejak2 dok jaga cable... kan kan kan.. kalo tak tahu.. cam bengap la plak..
aku jumpe pics ni as a minah kilang.. ermm siap ada name tag lagi tu.. dah la nama sama. kikiki kelakar jerr.. tapi memang kena dengan title minah kilang.

kesian kak siti pagi ni.. nangis sampai merah2 mata. puncanya perkataan-perkataan dari QA arrr... selamba jerr... nak cakap apa.. pulak tu.. dia refer kat aku le tu.. mamat ni memang bengang kalo bagi keje banyak kat dia... ada le nak cari pasal dgn org len. walau pun cinonet nyer hal.. ni pasal lkp semalam. petang smlam linda cari aku nak sign measurement report, tapi aku balik awal. then dia terus letak kat meja QA, cadangnya esok pagi nak suruh aku sign. bukan banyak pun sekeping jerr report tu. tapi pg ni, linda plak lupa. pastu si mamat ni panggil la kak siti as a leader. marah2 sebab sekeping report ni.. 'lain kali suruh jantan ke, betina ke sign dulu, baru bagi' dgn nada yang tinggi nak bagi tahu satu malaysia. dah la masa tu ada semua orang kat QA department tu ada.. malu la kak siti. Bila kak siti bagi tahu kat aku sebab apa dia nangis.. aku ok jer.. walaupun perkataannya di refer pada aku. alaaa small matter la.. cam nak pinjam perkataan fiza 'ada aku kesah?' mende kecik pun nak kecoh. bukan radio level pun. bukan kritikal apa pun.. boss aku or mr adi ilek jerr kalo kena sign dulu before engineer sign. kalo level radio tu.. boleh gagah aarr.

aku bukan hangin sebab QA tu refer kat aku.. lagipun in that case aku tak tau pun yang linda cari aku semalam. aku hangin sebab mood kak siti, elok2 ok dah ko. effect tau performance dia nak close radio. tu yang aku hangin... aku jugak yang susah..

pagi ni, sepagi aku dok kat line. wat front panel. masih lagi lom stabil. banyak yang reject. hari ni tetiba angin boss aku bertiup kencang sikit sebabnya pasal QA la nih. barang2 yang masuk, tak wat IQC, terus pass kat production sebab kalo diorang nak check katanya check appearance jer... kalo production dah assemble, pastu reject, baru pas kat diorang... time ni dah terlambat nak refer pada supplier. jarang bos aku nak mengungkit or nak naik hangin. biasa dia everytime cool. kalo mende2 kecik cam tu nak bising2 yang kite at production ni boleh tolak ansur wat inspection on behalf lagi. alasan diorang tak de tools dan 1001 alasan lagi. lagi pun skrg ni macam2 isu. paling baru back cover, yang dok ada front panel parts aarr.

siyesly.. aku tak tension. aku ok jer.. walau pun tinggal nyawa2 ikan jer.. ada lagi 11 hari untuk 145 radios. hanum pulak yang aku tengok tensi. siap suruh aku panggil meeting & nak meeting setiap pagi. tapi aku cool jerr.. aku pun tak tau naper aku tak gelabah.. aku cuma layan jerr masalah2 yang datang.. tanpa bertangguh. selesaikan satu persatu. kalo nak tension tension pun bukan boleh selesaikan masalah. lagi bermasalah ada la... so, cool. take a deep breath. walau banyak AR kena keluar aku keluar kan.. walau pun isu keypad & tactile membrane aku bg tau jas.. dia hanya bagi solution cam nih ... 'hehehhehe (jas gelak), dah agak dah' tu jerr.. boss aku tanya aku, apa kata jas, then aku pun wat arr gaya jas kat depan bos aku.. hehehhe.. aci tak? tapi esok hazrul panggil SAP datang kul 3 setelah aku kuarkan AR.

kalo aku tension2 pun tak leh gak.. anak2 buah aku tu.. aku nampak bertungkus lumus wat keje.. tak main2 pun. gelak2 pun tak. aku jerr yang dok suke wat lawak dengan diorang bagi diorang tak stress. aku tak mo diorang preasure. nanti lagi payah.. kalo diorang sakit, aku gak yang susah nanti. so, just bagi tahu skrang ni dah kritikal then nak kena tumpukan betul2 assemble. kalo ada masalah keje ke apa ke.. bagi tahu aku cepat2. kalo aku kena preasure dengan hanum or mr adi pasal output, tu.. aku tanggung sendiri la.. bukan sengaja.. dah nak masalah.. nak wat lagu mana.. kan kan kan. part tu bukan dari ste. internal nyer problem semua solve. yang external ni.. kena cari solution... pi audit supplier or disqualified supplier tu. tapi barang2 tak leh reject cenggitu.. kalo reject, nak assemble apa. cuma untuk next batch kena cari solution lain. sekarang ni dah M2 ada lagi M3 & M4.

petang tadi aku dengan bangganya request pada mr adi nak senarai supplier contraves. aku suruh mr adi mintak kat ng. pada hal aku pun leh minta sendiri kat ng. tap kalo mr adi minta, power sket. hehehhe.. ni pasal electronic component yang fail. board level banyak masalah. esok2 next batch diaorang guna component yang sama nanti problem yang sama.

petang ni.. tak tau berapa kali aku dok ulang lagu ni.. sejak kul 6.30 tadi.. kalo lagu ni 5 minit .. err.. kira arr sendiri dah berapa puluh kali lagu ni berulang.. hihihi.. you belong to me.


Lyrics - You Belong With Me - Taylor Swift
You're on the phone with your girlfriend, She's upset
She's going off about something that you said
She doesnt get your humour like I do

I'm in the room, its a typical Tuesday night
I'm listening to the kind of music she doesnt like
And she'll never know your story like I do

But she wears short skirts, I wear t-shirts
She's cheer captain and I'm on the bleachers
Dreaming bout the day when you wake up and find
That what you're lookin for has been here the whole time

If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along so why can't you see?
You belong with me
You belong with me

Walkin the streets with you in your worn out jeans
I cant help thinking this is how it ought to be
Laughing on the park bench thinkin to myself
Hey isnt this easy?

And you've got a smile that could light up this whole town
I havent seen it in awhile, since she brought you down
You say you find I know you better than that
Hey, Whatcha doing with a girl like that?

She wears high heels, I wear sneakers
She's cheer captain and I'm on the bleachers
Dreaming bout the day when you wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time

If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along so why can't you see?
You belong with me

Standin by, waiting at your back door
All this time how could you not know that?
You belong with me
You belong with me

Oh I remember you driving to my house in the middle of the night
I'm the one who makes you laugh when you know you're about to cry
I know your favorite songs and you tell me about your dreams
I think I know where you belong. I think I know it's with me.

Can't you see that I'm the one who understands you?
Been here all along so why can't you see?
You belong with me

Standing by or waiting at your back door
All this time how could you not know that
You belong with me
You belong with me

Have you ever thought just maybe
You belong with me
You belong with me










....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment