20 February 2010

makan2 day

pagi ni aku gie jogging sensorang. kak norma dia sakit kaki. awal gak aarr aku gie pagi ni. dalam 715am. memang la macam gelap2 jer.. tapi sampai jer tasik punya la ramai orang. rupanya ada program 1 malaysia kat tasik. tua muda, kecik beso sumer ada. aku ingat aku jerr yang awal. rupanya ada lagi orang yang awal.. hehhehe

balik jerr jogging, ita call aku tanya sama ada jadi tak nak gie umah dia pagi ni. tapi aku dah janji ngan kak norma nak gie beli air. air dah abis. dah tak de air nak minum. so, esok pagi2 buta, plan nak gie umah ita. ita bagi tahu khairi xciden. patah tangan. teruk tu. aku pesan kat ita, kalo dia nak gi melawat, aku nak gie gak. dia tu planner aku. baru jerr aku cadang nak discuss dgn dia monday ni tentang new PO dari thales. aku dapat project baru. banyak benda nak kena review. sebab quantity banyak jugak.

aku gie pasar tani kat melawati dgn kak norma. nak beli barang2 makanan. sayur-sayuran dan ikan2. kalo ikut hati kak norma, sumer mende dia nak beli. masa kuar tadi, ogie tak de. may be dia keje kot.
balik dari pasar tani, gie beli air minuman. stok untuk this week.
kedai dobi buke kul 10 lebih. banyak giler membasuh today. maklum la yang balik kg ari tu lagi. masa nak sidai kain tu, ogie balik. rupanya dia beli sayuran & ikan kat giant. mak oooii banyaknya stock this week.

lepas basuh baju tu, aku & kak norma start masak. aku perasan satu perkara. kak norma or ogie kalo masak, mesti tanak guna my periuk. tak kira arr sama ada yang kaca atau yang aluminum. sebabnya diorang malas nak basuh. bukan selama ni tak basuh periuk, tapi periuk2 aku sama ada kaca or aluminum, bontotnya sentiasa berkilat. diaorang malas nak gosok. aku plak, memang tak ske bontot periuk itam. tak cantik. hihhi.. so, moral of the story, diorang tak nak guna aku nyer periuk dengan alasan lain.. ada periuk lain lagi.

ni our lunch today. ada ikan goreng, kerang rebus. aku perasan kak norma memang suke kerang. at least sebulan sekali mesti beli kerang. dia cakap nak tambah darah. ikan pekasam yang aku bawak balik dari kampung, masak lemak labu, ulam2 dan sambal belacan. petang, lepas zohor dalam kul 2 aku, konon2nya nak tido. tapi mata tak leh lelap arr sebanya dok teringat mimpi malam tadi. tak masuk akal langsung. errr memang la dah nama nya mimpi daaa. ce mana la boleh mimpi. biasanya jarang nak mimpi. dari tak wat apa2 aku menjahit arr. siap pun baju fariza. esok wat finishing. monday boleh bagi kat fariza serta skirt balqis.

dalam kul 4 lebih, aku fiza call aku

fiza : ada nak kuar dgn sape2 tak petang ni
aku : tak de. naper
fiza : jom kuar ngan fiza, kita gie makan
aku : makan? nak gie mana?
fiza : gie aarr mana2. fiza lapo nih
aku : tak perr aarr nanti kita discuss. fiza datang amik ina kat umah
fiza : malas la fiza nak drive nanti kena alih kete. ina amik fiza kat utm
aku : ok. nak datang kul brapa nih? bila abis kelas?
fiza : kul 5.30 abis kot kelas. ina datang amik fiza kat pintu blakang.
aku : okeh. see u later

maka, bermulalah misi membesarkan badan dengan fiza. kitaorang decide nak gie makan kat restoran thai. sebab fiza nak makan somtam.
Ni ayam goreng berempah dengan pulut. eerr ada ke makan pulut dgn ayam goreng? tak pernah pun selama ni makan pulut dgn ayam goreng. biasanya dengan ikan masin or inti kelapa jer.

teringat pagi tadi kat pasar tani. masa aku kat satu gerai tu, sebab kak norma nak beli mihun goreng, aku dok tepi sebelah akak nih (berbangsa cina). aku rasa cam pelik.. aku tak pernah tengok or jumpe orang cina makan pukut dan inti. pastu siap beli lemang lagi. paling best, dia bawak bekas dia sendiri. hulur kat orang jual tu, supaya letak dalam bekas dia. aku pun tak terpikir nak bawak bekas sendiri. patut la dia bawak banyak beg. tapi, gud ideakan?

ni ABC. cuaca2 panas ni.. memang ABC jadi pilihan
Nescafe ice. yang nih bubur nasi. nampak jerr cam nih. tapi pedas giler. sebab dia guna black paper. ingat kosong jer.. rupanya kat bawah dia ada banyak sayur berdaun hijau, ada daging & ikan masin.
Ni yang fiza dok ngidam nak makan sontam. sontam ni dia wat termasam sikit. pedas pun boleh tahan. ianya di perbuat dari betik muda. fiza aar yang ajar aku makan mende alah ni. dia kan dok sempadan thailand. that why la..
lepas dah abis makan sesemua tu, fiza cakap, dia nak makan lagi.. mak ooii dia nih.. makan ke apa.. waitress tu ingat nak bayo, tapi nak order lagi. fiza ni memang arr. aku tengok jer.. mana larat nak makan lagi.. hasilnya ni aarr yang dia order.
macam tak cayer bila nak bayo, sumer2 ni RM22. rasanya banyak gilos makanan ni untuk 2 orang.

masa nak balik tu, tetiba aku ternampak dua orang yang aku sangat2 kenal dan sorang lagi aku tak kenal. aku pun gie aarr tegur. tak kan nak menyombong kat lecturer sendiri. dr zarhamdy & dr izman. yang sorang lagi aku tak kenal.

aku ajak fiza gie jumpe sesama tapi fiza nak nak. dengan alasan, kalo dia jalan ngan aku nampak dia macam gajah, aku macam sang kancil. tah apa2 dia nyer perumpamaan.

dr zarhamdy : eh! awak pun ada kat sini? duduk kat mana?
aku : sana tu.. dah nak balik.
dr zarhamdy : bila nak wat master?
aku : (dr nih, bagi soalan cepu emas la pulak) ala.. dr, bagi la sy konvo dulu next month
dr zarhamdy : ooowwhh next month ada konvo, sy pun lupa.
aku : Dr izman ajar PPC ke?
dr zarhamdy : dia ajar subjek lain dah (hish dr nih.. dia plak tolong jawab)
dr izman : PPC, semester ni kat penang.
dr zarhamdy : ehh kawan awak tu bila balik sini? dah masuk kelas ke? dulu dia kat labuan kan?
aku : (ingat la pulak dr nih kat fiza) baru sem ni jerr dia start balik kelas. dia kat pakistan ari tu.
dr zarhamdy : oowhh pakistan. sy kalo jumpe awak mesti dengan girlfren. bila saya nak jumpe awak dgn boyfren plak?
aku : (adoi dr nih, soalan yang tak masuk periksa nih) err yang tu nanti2 la dulu. ehh sy balik dulu lah...
dr zarhamdy : pandai jerr nak mengelak. (sambil ketawakan aku)

aku sengih jer.. dr izman pun senyum simpul. lecture sebelah lagi blurr jerr.

someone bagi birthday card. awal tu.. dah terima.
err...









....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment