26 May 2010

Kesihatan : Anugerah Paling Berharga

hari ni.. cam mendung jerr pepagi... pagi ok gak.. redup la sikit. awal2 lagi aku dah amik heavy breakfast. sebabnya lapo tu.. semalam mana makan.. bukan tak de makanan. tapi sebab 1 sebab.

malas turun bawah

semuanya sebab malas. bagus betul. anak sape la nih.

kat opis pagi tadi, aku tak tahu ce mana nak pikir dah. morroco 4, tak de satu mende pun. nak deliver on 2nd week of july. pls help me count, how many days left? bukan silap planning or silap sesapa kat ste ni. tapi yang kat melaka tu.. bagi info yang tak tahu dimana kebenarannya. bukan tak follow up. every day. kalo tak aku, hanum. kalo tak hanum, aku. tak percaya susah & nak percaya pun susah.

after discussion with eb, aku siapkan satu schedule untuk diorang hantar my boards to ste. they must give 100% commitment, no matter what. i hope. after 30 minutes, my email was replied. he said, chamber break down, we need some times to repair.

you see? ada jerr alasan yang diorang nak bagi. dan dan ni la chamber problem. apa kena mengena chamber plak. after smt, all the boards need to do stabilization process okeh. one more thing, chamber ni ste punya. pi letak kat sana becoz nak save cost & time. ce mana chamber break down, tak de sape pun kat ste ni tahu. sila jawab dalam masa 4 saat.

so? agak2 aku terima tak alasan nih? cuba tolong pikir. well..... agak2 aku hangin tak? untuk soklan ni, sila jawab dalam masa 1 saat.

hari ni, aku pikir nak masak apa & nak makan apa. i dun have any idea nak makan or nak masak apa. semuanya macam dah selalu sangat dah. bosan okeh!. pls give me an idea. wahhh macam la aku ni pandai masak. kikikikiki

lepas lunch aku gi cancer talk dekat sapura wangsa maju. wah not bad. sumer org ada sel cancer. sama ada active or not. tu jerr. paling penting nak avoid cancer is jaga pemakanan. di ulangi jaga pemakanan. elakkan makan kat luar. moral of the story masak okeh! rajin2 la ke dapo.

contoh2 makanan yang kena avoid ialah salted - egg, fish & etc. err roti putih. ni pasal beras pulak. beras putih sebab dah kena polish. alahai.. ni nak kena pesan kat mak suruh gi mesin padi. guna beras sendiri, tak de polish2. tapi mak pun beli beras maaa. dgn alasan, tak de sape nak tolong bawa gie kilang untuk mesin padi.

satu hal lagi, beras yang di tanam sendiri ni, banyak kanji. ada pulak kata kanji ni tak bagus untuk kesihatan. so, ada la pulak beras yang kurang kanji. bagus untuk kesihatan.. tapi.. jangan lupa, beras yang kurang kanji tu, kena polish kan? so what do u think? which one better? pi mai pi mai tang tu jugak.

makan kat luar tak healty. sebab tak tahu cara orang masak tu ce mana & bahan2 yang di guna pakai tu ce mana.. adakah telah di recycle berkali2? errmmm adakah aku kena bawak bekal setiap hari gie office? atau adakah aku kena balik makan kat umah masa lunch? mana satu ni? errrr malas nak jawab. hahahhaa

minum air banyak2. ni yang aku lemah ni. aku rasa sehari, aku minum ada la 3 gelas kot. tu kira dah cukup banyak. perkara yang senang cam ni pun aku tak leh nak wat. bukan suruh gie menyangkul pun. minum jerr. tapi.. tu lah dia.. ce mana nak tanamkan habit minum air banyak2...

sayur... banyak kena segala jenis racun. ayam, dah makan segala jenis chemical supaya bagi cepat besar. ikan & udang plak ada yang diternak, makanan yang di beri, banyak chemical. so, ce mana?

makan ikan laut dalam yang bajet2 ikan jenis tu orang tak ternak. contohnya.. ikan tenggiri, ikan kembung, ikan terubuk dan tah apa2 tah lagi yang orang tak interested nak bela. hahhaha. apa aku merapu nih? tapi betul apa...

buah-buahan & sayur-sayuran kena makan banyak2. ni aku agree.. senang skit aku rasa. tak yah susah2 nak masak. janji reti kupas kulit & buang biji dah settle. tak yah pening2 pikir nak makan apa. nak masak apa. buah tu.. dah siap masak dah... kalo yang tak reti masak cam aku ni, lagi bertambah tak reti la jawabnya..

ce mana ya.. nak create habit makan buah & sayur-sayuran ni 5 to 6 hidangan per day. gamaknya aku kena ikut contoh haiwan nih. hanya makan sayur2an & buah2an. jadi arnab.moral of the story, sangatlah penting menjaga kesihatan. contohnya cam aku masuk spital baru2 ni.. wooo sakit tu... sape kata tak sakit. nampak jerr macam tak sakit. darah kuar dalam pelbagai versi. kalo kuar tu tak sakit, tak pe.. ni sakit tu.... dah la tu.. all the time rasa sakit. kena dok spital sehari dua ok la. tapi bila masuk hari ke lima tak ke bosan tahap cipan.

bersenam okeh. at least 20 minit 3 kali seminggu. hari rabu g main badminton. weekend g jogging. tapi selalu skip becoz ujan. bukan tak leh sebenarnya. tapi sebab banyak alasan. tu yang jadi tak leh.

masalahnya aku ni, selalu memaafkan diri sendiri. kalo sakit.. pujuk diri sendiri.. ala.. ok jerr sikit jerr ni. tak ada apa2. sakit ni.. memang mula dari sikit. aku tahu tu, tapi buat2 tak tahu. mula2 sikit, lama2 jadi bukit. nikmat yang besar dalam hidup ini adalah kesihatan. selalu orang lupa. kita boleh buat apa saja bila kita ada kesihatan yang baik. that all. apa guna ada harta benda melimpah ruah tapi terlantar kat spital sebab sakit.

cuma masalah kat sini ialah rugi tu... tak leh makan sedap2. hahhahahaha. aku teringat aarr lama dah tak makan jm beriani kat tesco tu. ce mana ni.... kalo tak makan, kempunan la pulak... hahhaha...

di sebabkan malam ni nak gie main badminton, so aku tak yah nak masak apa. becoz sat lagi kalo makan, terus pancit maaa.. tu sape nak jawab? aku jugak....

aku tak tahu sebab apa aku hepi hari ni. walaupun pagi tadi hangin, tapi, moral of the story, aku hepi. tak tahu sebab apa.. tak de apa pun something2 yang mendorong ke arah itu. tapi aku hepi. alhamdulillah. tapi aku pelik. biar...

balik dari main badminton, singgah langgaq. hehhe lupa dah pasai2 nak jaga pemakanan. eerr ina ni... yerr la.. mana makan lagi ni... lunch tadi makan apple pie jerr seketul.. kalo tak makan, ce mana darah nak naik... wahh ina.. banyak la pulak alasan... tu la pasainya...

ni menu malam ni. teh ais. menu wajib. kandungan : teh, susu & air. tak manis tapi lemak berkrim. ok kot. check.
ni, aku rasa menu yang healthy. laksa dari tepung beras. telur, kuahnya ikan, bawang, cili, bunga kantan, garam serta pak aji mesti nyer.. ni jerr yang tak okeh. tidak mengandungi minyak. ada timun sebagai sayur. no cili & no bawang. ok la.. boleh la...
yang tak bagusnya ada 2 sebab. pertama, tak bagus sebab aku tak masak. lebih afdal kalo aku masak sendiri. then, tak tahu ce mana penyediaan diorang. yang kedua pulak, aku makan pada pukul 11pm++. sangat2 la tak bagusnya makan makanan berat time2 cenggini. tapi aku maafkan diri aku sebab aku lom makan. lapo aaarr.. tulun tulun

sat lagi, bila dah kenyang & dah mandi, ingat senang2 mata ni nak lelap? tu masalah utama. kalo tak mandi.. aarrgghh tak leh... tak leh. lekit. kena mandi gak nih. sementara nak tunggu anggota badan sejuk ni, aku layan this movie. The book of eli.





....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment