10 July 2010

percubaan yang membahagiakan

malam tadi dekat2 1.30am baru terlelap kot. puas pujuk2 mata supaya lelap tapi tak leh gak.. badan dah penat..cuma mata jerr tak nak lelap.. sejuk pulak tu malam tadi.. sangat2

pagi ni memang tak bercadang langsung nak gi jogging. sebab ada banyak benda nak buat hari ni.. macam2 hal nak buat. semuanya keje2 kat umah. cadang nak gi opis pun lebur.. hahhaha... esok la.. mentang2 la opis dekat & senang nak kuar masuk. tak perr gunakan kemudahan yang ada sebaik mungkin.

dalam pukul 11 lebih aku gie giant. tapi sebelum tu singgah bagus dulu. sebabnya ada bahan2 yang nak di cari. aku cadang nak baking lasagna hari ni. mudah2an percubaan pertama kali ni menjadi. tak pernah wat lasagna ni.. teruja betul... hahahha..

best aarr kat bagus sekarang ni.. banyak stock. macam2 ada.. may be sebab stock nak raya.. maka.. banyaklah benda2 yang aku memborong.. biasa aarr dah alang2 gie bagus.. mana tau in future nak guna.. wakakka sengaja cari alasan nak menghabiskan duit.. kan kan tu sebenarnya..

ni antara bahan2 yang aku borong kat bagus tadi. daun kering. hehehe.. untuk wat lasagna kena letak daun ni.. nama dia bay leaf.
kalo tak de tadi.. memang aku tak letak.. sebab nak guna beberapa helai jerr.. lagi pun sebab harga dia rm1.10, maka boleh la beli.. wat stock. sesapa yang nak daun ni.. meh datang amik kat umah.. hehehehe.. tak pe...nanti nak wat pizza boleh letak daun ni gak..

satu lagi aku beli mozzarella cheese. resepi dia kena guna cheddar & mozzarell cheese, tapi aku beli mozzarella jerr becoz kalo mozzarella ni melt, dia akan jadi macam tali2 tu.. mengikut. lagi satu sebab kalo tak abis guna, boleh simpan untuk wat pizza.

masa nak wat ni, teringat plak kat fariza, dia ada suruh wat lasagna. tapi masa tu belum sampai seru.. hehhehe. hari ni baru sampai seru..

ni dia rupa my lasagna.. percubaan pertama yang tak fail. yummy kan.. sangatttttttttlah.. seswaiiii
Bahan utama

kepingan lasagna
white sauce
inti daging
parutan mozzarella cheese

bahan untuk white sauce
350ml susu uht full cream
2 sudu tepung gandum
1 sudu kecil serbuk lada hitam
garam secukup rasa

bahan untuk inti daging
200g daging kisar
2 biji bawang besar di potong dadu
3 ulas bawang putih di tumbuk halus
1cm halia di tumbuk halus
1 camca besar cili kisar
3 helai bay leaf
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 camca besar serbuk kari daging
100ml tomato puri
1 tin cendawan butang di potong nipis2
garam secukup rasa

ni kepingan lasagna yang aku guna
walau pun boleh guna terus.. tapi logicnya.. kalo dah keras2 cam tu masuk oven lagi la garing.. bahan2 kering, mana boleh nak lembut kan kan kan.. nanti jadi lasagna rangup plak.. hehehe.. aku rebus dulu kepingan lasagna ni.. macam biasa rebus makaroni or penne. sampai lembut. tapi hati2 supaya tak terkoyak.

kekdahnya

inti daging
tumis bawang besar, bawang putih & halia. bila dah agak layu, masukkan tomato puree, daging, serbuk kari, serbuk lada hitam, bay leaf yang di ramas serta garam secukup rasa.

white sauce
campurkan susu, tepung, serbuk lada hitam dan secukup rasa. kacau hingga sekali didih.

ni white sauce & inti daging yang telah siap di masakni step2 nak susun dalam baking pan. susun sampai habis.. semuanya aku guna 3 keping jer.. tanak la wat tinggi2 sebab for the 1st time kan.. lagipun tak tahu sambutan isi rumah. hehehe.. tapi tinggi jugak jadinya... pan ni aku guna 8inci non steak pan. sangat sesuai dengan saiz kepingan lasagna. aku tak guna banyak sangat cheese sebab tanak rasa muak. sebab ahli2 umah aku ni.. sangat kureng dgn cheese nih.
ni hasil lasagna yang baru kuar dari oven.. harum baunya dan memang melt habis cheese.
bila dah suam2 ni.. dok pikir.. ce mana la nak kuarkan dari pan nih.. kalo nak potong dgn pisau, takut pan calar pulak.. penting tu.. tak kan nak makan kecah2..

setelah bekerja keras untuk kuarkan dari pan ni.. ni la hasilnya... kalo terbarai.. memang hampeh... tapi aku tengok kat website.. ada gak yang terus makan dalam pan.. errmm memanglah sangat tak sopan lagi tak seswai... kalo opah aku nampak wat perangai cam tu... harusssss lah kena bebel. ita datang tepat pada masanya... 1/3 lasagna hari ni.. tapaukan untuk ita sekuarga...

petang tadi balik mantin.. wah dah cantik umah kak umi. dia renovate sebelah kiri umah dia.. tapi tanah corner lot umah dia memang luas.. umah aku gak.. tak terurus.. tapi apo nak buek kannn. tapi kan.. pokok rambutan yang aku tanam kat depan umah.. dah tinggi tau... lebih tinggi dari aku lagi... subur jerr pokoknya... hopefully, bila dah berbuah nanti lebat la buahnya.. rambutan gula batu tu..

tetiba dapat sms dari achik.. dia cakap.. abng lim tanam pokok rambutan.. tengah laman rumah.. aaiiseeyy.. which part aarr dia tanam.. rasa hari ni.. sure bergaduh ngan achik dia ni.. becoz achik dia sampai msg aku cari talian hayat. apa lahhh.. aku agak abang lim tanam kat tepi peti surat. tekaan aku mengena.. memang pun dekat2 area tu.. dia tanam. cumanya ketengah jerr sikit dari peti surat tu. tak de la tepi jalan sangat.. biar la.. cuma achik kesah sebab kat situ, kalo malas2 nak masuk kete proper.. boleh redah jerr kot situ.. kalo dah ada pokok.. sila masukkan kenderaan anda di tempat yang sepatutnya..

malam ni, aku baking roti kismis. dough semua dah siap. tinggal nak baking jerr lagi. tunggu dia naik sat.. untuk hasilnya.. esok la aku post sebab tak tahu bila nak bake ni.. kalo boleh, nak bagi dia naik tinggi2 dulu.. hehhehe.

project malam ni.. nak kemas barang2 kat dapo.. sebabnya.. pagi tadi aku pi beli barang dapo.. petang plak.. kak norma gie beli lagi.. sebabnya aku pi soping sorang2. pagi tadi.. dia gie umah akak dia seawal pukul 10am lagi.. dia tak tau pun aku dah beli.. tak perr arr wat stock...

ok lah.. jom jom kemas.. tapi sebelum jom layan lagu sedih ni.. sebabnya.. pagi2 buta lagi kak norma menceritakan sumthing yang membuatkan aku dan dia bersedih.. wawawawa. ogie tak campo sebab time tu ogie lom kuar dari bilik.. nak join borak2..

retak - ella

Berabad telah kita bercinta
Mengapa kini engkau berubah
Sedangkan aku masih kekal setia
Mengharap kasih menjadi bintang jiwa

Mana janjimu akan setia
Menyayangi ku siang malammu
Melindungi dari bara sengsara
Mempertahankan mahligai bersama

Kini tiada erti memberi janji
Janji manis mu dulu
Hingga jadi api membakar dada ini

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Tergamak kau berpaling dan teguh memilih dia
Semenjak hatimu dicuri jelita

Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Hati ini hancur dan luluh kerana mu
Seandainya ada lagi cinta di hati ini
Akan kubenamkan sepi hanya selamanya

Semalaman di cermin kenangan
Jari berdarah diretak setia
Menanggung luka di sebalik senyuman
Hanya kerana aku seorang wanita

Lemah dunia halanya
Hati kecewa dengan janji manismu
Kini jadi api membakar dada ini







....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment