04 July 2010

soping day

pagi ni aku gie jogging. walaupun gerimis, tapi aku teruskan jua perjuangan. sebab semalam dah ponteng. hehehhe.. balik dari tu, terus siap2 gie bandar. teman achik soping. mujur tak ujan lebat. tapi pelik arr sangat2 ramai orang. pergi la mana tempat pun.. ramai jerr orang.. macam2 gelagat ada. may be orang sibuk2 beli baju raya kot. awal gile tu... tapi biasa la... nanti kalo tailor tak nak terima lagi haru..

macam angah.. dia dah siap2 dah beli 4 pasang untuk dia nyer baju raya. pengagihan yang begitu adil lagi saksama antara aku ngan achik. achik kena jahit baju dia 2 pasang dan aku kena jahit baju dia dua pasang. ok la kan.. tapi masa-elahnya.. awal lagi kan.. tengok arr kuantitinya akan bertambah dari masa ke semasa.. bukan boleh caya sangat.

banyak arr achik soping hari ni.. sampai tak larat nak bawak dan sampai tak larat nak jalan dah.. mujur tawaf sekali jerr. kalo dua kali.. ermm mau tercabut lutut.

balik dari soping dah lapo maklum la bfast pagi tadi lebih kurang pukul 9. balik soping dah 4 lebih.. ni jerr yang sempat masak sebelum nak hantar achik gie jalan duta beli tiket balik ipoh.
ikan masak taucu

sayur petola
baby carrot, tak yah masak2. basuh2 & terus jerr ngap..

pastu sapukan filling pada cheese cake. letak blueberry filling kat atas dia..apa yang tak ada pada cheese cake ni.. base dia.. aku memang tak suka biscuit base cheese cake. di sebabkan tak suka, maka tak yah letak. nanti aku buang jerr.. bukan makan pun.. so, moral of the story tak yah wat base.

aku gie hantar achik kat jalan duta. dia nyer bas balik ipoh pukul 7.30pm. lepas tu aku terus gie umah pak ngah. wahh botak licin kepala pak ngah.

kesian sungguh aku tengok abang deris tadi.. tak sangka langsung.. tah la.. fikiran aku tak dapat terima. semua input tak boleh di jana sepenuhnya.. mudah2an ianya akan menjadi pengajaran buat aku.

kalo dulu, jumpe abang deris.. walau pun tak semesra alam macam abang halim, tapi still boleh boleh berbicara. tapi sekarang ni.. sukar.. tak sampai hati nak bercakap dengan dia.. aku baru jerr dengar pasal kanser lidah. macam pelik. tapi betul.. sebahagian lidah dia mereput. so, doc buang 3/4 lidah dia. gantikan lidah yang di potong tu dengan daging bahagian dada. tadi masa aku datang dia tak pakai baju, maka aku nampak bekas doc potong kat bahagian dada. ngeri. tu.. lebih ngeri bila tengok kat bawah dagu.. bekas jahitan bermula dari telinga kiri sampai ke tekak dan sampai ke telinga kanan. potong plak kat dagu. macam rupa anak patung yang kena jahit tu jerr.

bila dia cakap.. memang la tak berapa nak paham.. tapi bila tengok dia sedaya upaya nak cakap ngan kite.. kesian sangat2.. tu satu hal.. tapi aku tak paham.. kenapa dia berada di rumah pak ngah. aku faham mak dia kan mak ngah.. tapi.. ada yang aku kurang faham.. sampai sekarang ni aku tak dapat jawapan.. kenapa dia sakit, mak dia yang jaga. mana dia nyer wife & anak2. ok la anak2 kecik lagi.. beso dah la.. tapi tak kan seorang isteri tak leh nak jaga suami ketika sakit? kenapa gie hantar ke umah mak dia? dari aku sampai, sampai la aku balik, memang tak nampak batang idung. entah la... mak.. walau apa keadaan sekali pun anak dia.. dia akan terima anak dia.. itu specialnya mak yang tuhan anugerahkan.

walau pun aku kurang mesra alam ngan abg deris, dengan wife dia lagi kurang aku mesra alam. aku pun tak tau sebab apa.. may be aku lebih kerap jumpe abang deris compare to his wife.. tapi... kenapa dia tak jaga dia nyer hubby??? kenapa? kenapa kat umah mak ngah? kalo bagi alasan tu kat aku.. sorry ok. 1% pun aku tak leh terima.. sorry.. weehh sedih tu... tapi nak wat ce mana.. lumrah alam. so, moral of the story, kalo aku nak kawin.. hope aku dapat suami yang boleh jaga aku bila aku sakit. boleh berada dengan aku masa susah & senang. mudah2an. semoga menjadi pengajaran buat aku..

malam ni, king request nak resepi muffin orange. so, bahannya cam ni
165g self raising flour
1 sudu kecil baking powder
1/8 sudu kecil garam
110g gula kastor
80g butter - room temperature taw...
75ml fresh UHT low fat milk
20g plain yoghurt
3 biji telur - room temperature ingat tu...
2 sudu besar poppy seeds
30g orange berry atau halua kulit limau yang di cincang.

optional : kalo nak bau wangi.. orange, parut kulit lemon dan campurkan dalam adunan dengan kadar yang seswai.. 1 sudu besar pun dah ok. cuma jangan letak sunquick dah. lari rasa maaa

kekdahnya
panaskan oven 180*C, campur tepung, baking powder & garam dalam satu bekas. beat telur & gula hingga kembang, masukkan joghurt, susu, butter. masukan sedikit demi sedikit campuran tepung. beat hingga sebati. add poppy seed & halua kulit limau. kacau bagi rata. masukkan dalam cup yang sesuai dengan ketinggian 1/4 cup. bako le.. selamat mencuba ye...

kalo susah2.. cari jer.. kat bagus yang ready made. kalo tak de bagus memang tak bagus.. maka.. wat la aduanan sendiri hehhehe..

Hadirlah Kasih - KGB

Hadirlah kasih...
Hadir dalam mimpiku
Hadirlah cinta...
Hadir dalam hidupku

Dalam perjalananku
Masih jauh harusku tuju
Aku mencari-cari cinta
Cinta yang tulus dan sejati

Kerna aku percayakan
Cinta suci yang datang dari hati

Hadirlah kasih...
Hadir dalam mimpiku
Hadirlah cinta...
Hadir dalam hatiku
Hadirlah sayang...
Hadir dalam hidupku
Hadirlah kasih...
Agar tercapai segala-galanya

Harus aku mencari
Cinta yang tulus dan suci
Punya segala-galanya
Apa yang aku impikan

Kerna aku percayakan
Cinta suci yang datang dari hati

Kalau ditakdirkan
Bertemuku denganmu
Akan kubina istana bahagia
Agar kita bersama
Kekal selamanya

Hadirlah kasih...
Hadir dalam mimpiku
Hadirlah cinta...
Hadir dalam hatiku
Hadirlah sayang...
Hadir dalam hidupku
Hadirlah kasih...
Agar tercapai segala-galanya





....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment