08 August 2010

setahun sudah berlalu....

hari ni memang perancangan nak gie tasik menjadi.. tapi pesal aarr tekak sakit. perit nak telan air liur. aku ni.. nak demam lagi ke? nak telan air liur pun perit.

masa kat tasik tu.. ada sorang pakcik yang aku bajet umo dia dalam 60+ kot tanya aku & kak norma yang masa bulan puasa ni datang ke tak.. bila aku jawab tengok dulu, dia cakap.. nak tengok bulan ke? hish pak cik nih.. ada pulak kesitu.. pak cik ni mmg mesra alam.. setiap kali g sana mmg jumpe dia. tapi biasanya dia yang tego dulu.. bukan yang agak muda ni.. nak tego.. tapi kan... yang agak muda ni.. pemalu sikit.. wakakaka

hari ni kat tasik punya la ramai orang macam2 acara ada.. nak parking pun susah. pic ni aku amik dekat2 dgn UKM.
sesapa yang teringin nak naik hot balloon silakan. aku? tanak... sebab aku gayat..

balik dari tasik tengok2 kebun sayo yang kat depan tu.. errmm dah hidup subur semuanya.. macam tuan yang tanam jugak.. then masa tengah berkebun tu.. dok pikir nak masak apa.. bila bahan2 tak cukup.. dah kena pergi kedai.. kedai paling dekat, jj la..

berangkat la aku ngan che norma gi jj dengan kadar paling selekeh tahap yang tak bleh blah. apa tak nya.. tengah2 dok korek tanah tu.. teringat nak g jj.. amik kunci kete.. trus g jj... dengan busuk2 tu.. kalo kengkawan yang rasa2 nak tegur.. terus tak ngaku kawan.

daripada plan asal nak beli kelapa sebab nak wat masak lemak labu.. terus meleret ke mende2 len. biasa la.. borong la ikan sikit.. masa beli ikan bawal tu.. dah bajet dah.. nak wat kari dengan bendi. mesti best.

sampai jerr umah, dah lupa beli serbuk kari.. hampeehh kan.. tu la tuko plan last minute lagi.. kan dah kempunan. masa dok berkebun plan asal nak wat ikan masak sambal. bila dah sampai jj nampak bawal dah wat plan len.. ni la.. kalo plan bleh bertuko sesedap rasa.

walau pun plan bertuko.. our lunch tetap meriah.
masak lemak labu. kalo wat masak lemak labu, mesti kena letak daun kunyit, kalo tak sangat2 lah tak bestnya. kalo letak daun kunyit, dia nyer aromatherapy memang sangat2 best.

ni pulak tauhu sumbat & sambal kicap. aku bajet guna 4 biji cili dah banyak sangat dah la.... tapi memang tak pedas langsung..
ni pulak pais ikan. lama weeii sangat sangat sangat tak wat pais ikan.
aku reti wat pais ikan ni sejak aku darjah nam lagi. sebab senang giler nak wat. masa tangkap ikan kat bendang. mak pun malas nak layan.. kalo nak makan, wat sendiri.. selain dari goreng, aku wat la pais ni.. tapi time tu siap letak buah pelam muda hiris nipis2.. perrgghh memang sedap bila rasa pedas2 & masam2 sikit.

ni bahan nak wat pais ikan
ikan selar kuning 6 ekor
1/2 biji kelapa parut
cili secukupnya*
2 biji bawang*
garam secukup rasa*
3cm kunyit*
2 batang serai dihiris nipis
3 helai daun kunyit di carik2
daun pisang yang di amik dari kebun pak cik nan

kekdahnya
hancur lumatkan bawang, cili, garam dan kunyit. gaulkan kedalam kelapa parut bersama2 dengan serai dan daun kunyit. bentang daun pisang, masukkan separuh kelapa parut. susun ikan dalam barisan dan letakkan lebihan kepala keatas ikan. bungkus dan bako sehingga masak.
ni pulak, kalo kak norma ada mesti kena ada. macam kembar la lebih kurang.
aku pun tatau sebab munasababnya.. tapi dia makan bahagian ekor jerr.. tu pun se coet. len-len jadi project terbengkalai.

last sekali yang tak perlu masak, just hiris2 jerr... rock melon
aku tatau sebab apa tak leh makan banyak buah ni.. frust betul. lidah pecah2 on the dot. moral of the story, kena makan sikit jer.. al maklum la buah ni mahal gak.. wakakak

lepas settle semua project2 ni.. sambung plak dgn wat carrot cake yang kak norma request untuk bawak ke office dia esok. maka, buat la dua biji cake. satu 8" dan satu lagi 6". masa dok wat ni, kak roza datang. maka secara automaticnya aku kena jadi cikgu kepada kak roza plak..

lepas dah siap baking, mandikan jimmy. sebabnya.. jimmy dah tak hensem... then sambung pula dengan keje2 yang never ending story. best kan kalo ada cinderella.... tengok2 dah siap sumer... ataupun tolong la...

lepas siap lipat sumer kain baju, aku wat topping untuk carrot cake.. ni la rupanya..
dan
aaarrgghh letih aarr sangat2.. hari yang betul2 bz. bukannya weekend nak rest, tapi lebih bz dari weekday. sampai tak de masa langsung nak layan movie. tekak pun masih sakit. jangan demam lagi sudah...

malam ni che norma sibuk wat sambal belacan. banyak giler.. then suruh aku rasa... kalo suruh orang yang tak makan sambal belacan rasa.. agak2 apa komen yang dapat? baik tok sah kan... sebab tak de feel langsung. ce mana rasa sambal belacan yang ori pun aku tatau. dia wat tu semuanya untuk makan2 esok kat opis dia.

Setahun sudah berlalu - Alleycats

Gurindam dan irama
Tidak lagi ku hiraukan
Setelah api cinta terpadam
Apa yang tinggal kini
Hanya sisa kesal kelmarin
Menjadi simfoni mendayu
Pada setiap malam minggu

Setahun sudah berlalu
Februari muncul kembali
Dengan kehangatan semalam
Tanpa ku sedari
Ku petik mawar merah
Ku tulis sekuntum puisi
Tapi sayang pada siapa kan ku beri

Kesepian memaksa
Ku lihat wajah di cermin
Terpandang aprut di muka ku
Bekas cinta yang lama
Apakah tidakkan hilang
Kesan cinta yang terus mendatang
Bermain di jiwa ini


kejapnya masa berlalu.. rasanya baru jerr ramadhan.. dah nak tiba ramadhan yang lain.. mudah-mudahan ramadhan ni lebih baik dari yang lepas...

penat aarr sangat2.. hope boleh tido lena.. mata cepat la ngantok.. kalo cuti lagi sehari kan best.. kenapa.. tetiba jiwa kacau??





....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment