11 June 2011

sepatutnya

bestnya.. hari ni.. tak keje.. boleh malas2 dok umah.. cuaca mendung jerrr... pepagi ni, aku teringat motivasi pagi semalam. citernya berkisar pada 'sepatutnya'.. banyak sangat 'sepatutnya'.. dalam kehidupan akan mengundang ketidakpuasan hati. so, tanya diri sendiri 'sepatutnya'. so, kurang-kurangkanlah yerr...

enche affa plak, pepagi dah kuar. dia ada job hari ni. tinggal la aku ngan armand. sebelum kuar, sempat ler bfast dulu kat umah. pagi ni, our bfast is pancake. tapi tak de la comei.. al maklom la 1st time wat. lagi pun, tak de pan yang seswai so, hantam sajalah... nak gak susun cam nih..
resepi, amik kat sini

PANCAKE by Hajar

3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan
1 bj telur (k.nor guna saiz A)
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar gula castor
1 cawan susu segar (boleh guna susu tepung yg dibancuh dgn air)
secubit garam
1 sudu besar jus lemon (k.nor tak letak pun)

Campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
Boleh guna blender atau guna balloon whisk jer.
Biarkan selama 10 minit.
Goreng dlm frying pan hingga masak.
* adunan ni mmg nampak pekat skit, tp lembut dan gebus jer hasil dia nanti
kalau nak tambah air skit pun tak per, tp jangan banyak, nanti cair. kalau cair pancake kita jd nipis jer, tak cantik.

kitaorang makan ngan strawberry filling dan madu jerr...
lepas dah siap kemas2 apa yang patut, sambil buke kedai dobi, aku wat lemony muffin. enche affa dah lama mengidam nak makan muffin ni, cuma dulu belum berkesempatan nak wat. so, hari ni baru nak wat. bila cakap dgn armand yang mama wat muffin untuk bapak, terus dia merajuk..

panas2 kuar dari oven dah dia merengek nak makan.. tak sabor2. montel2 muffin aku hari ni.
resepi ni, aku amik kat the star 8-6-2010. setahun yang lepas...
ni, gambo yang aku amik.. standard2 aku leeerr kan..
ni plak, gambo yang enche affa amek..
cam ni aarrr.. rupe orang profesional amek gambo.. kan comeii... tak per tak per... nanti aku menuntut...

ni, our lunch hari ni

mix vege

asam pedas ikan kembongayam goreng ketumbarpetang ni.. gie nsk.. soping2 barang dapo. banyak gak memborong barang2 basah untuk seisi keluarga. balik dari tu, lepas kemas2.. terus lerr masak.

ni, our menu untuk dinner.
armand, suke betul masak lemak udang nih.. berselera dia makan. hilang penat mama masa soping n masak nengok dia makan.


....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment