13 February 2010

majlis pertunangan achik

Hari ni kena bangun awal maaa... tak de la awal sangat.. ermm rasa lebih lewat daripada biasa. Heheh.. kalo nak gie keje.. aku biasanya kul 615am dah bangun. Tapi kat kg.. 645am baru nak celik mata.. hehheeh.. bagusnya.. ermm anak sape la nih...biasa aarr kat kg kan gelap2.. pas tu sejuk2. That why la malas nak bangun.. pada hal mata dah tak leh nak pejam dah. Aku dengar opah dan mak aku wat tah apa2 kat dapo tu.. ermm malas nak layan.

Aku cuma kemas2 hall tempat aku beradu, sambil mengerahkan adik untuk cuci cermin tingkap dan sliding door. Kalo tak kerah memang dia tak akan buat. Abang lim cam biasa port dalam bilik memang tak de sape nak ganggu. Tapi, tak de sape pun boleh terlepas dari kena ganggu. Hehhe.. dia kena gie paso. Mak suruh beli ikan. Aku pun tak tau.. pagi petang gie beli ikan.. mak kata ikan bawal tak cukup lagi.. ermm abang lim pun layan jerr la..

ni my lovely opah... opah aku yang comei aarr... sebelah dia mak, mak ngah aku. still i call her opah jugak. aku suruh kedua2 opah ni, dok diam2 kat depan.. tak yah nak tolong2 masak ke wat apa ke...

apa yang bestnya pic ni.. cerr tengok betul2.. paling tak terdapat di pasaran adalah periuk nasi. hehhe kiri kanan tu....

Lepas dah siap2 kemas hall then aku masak sarapan untuk orang2 kat umah. Mak, opah & mak ngah sibuk dok mengerjakan buah nangka. Aku goreng mihun jer.. aku bajet, mihun aku tu dah pedas, sebab aku letak cili 4 sudu besar. Banyak tu.. tapi diaorang cakap tak pedas.. aiiseeyy... dalam tak pedas tu.. habis gak kan..hihii

Pas tu aku siapkan sumer barang2 hantaran achik. Ermm yang jiran2 kasi lagi.. sumer dgn warna yang tersendiri. Semua tu nak kena tuko ke kaler pink. Ada la dalam 3 jenis jerr.. so, letak arr dalam dulang. Semuanya 11 dulang.

Aku start masak dalam pukul 10 lebih. Ni arr hasil titik peluh aku. Hihih. Ayam masak merah & sayo campur. Hasil dari titik peluh ni.. kena la minyak kat tangan kanan.

Mak, opah & mak ngah masak, masak lemak nangka dengan ikan masin dan kari ikan bawal. Tada...

yang nih kan.. sumer orang tahu.. sure la nasi.. tapi nasi ni memang special. nampak cam biasa jerr... tapi sebenarnya luar biasa. beras yang di gunakan adalah hasil dari titik peluh mak. mak yang tanam pokok padi nih.. dan kemudian di jadikan beras. beras ni beras baru. musim yang baru lepas ni.. jerr.. biasanya makan nasi beras baru ni sedap. tapi aku rasanya hari ni.. tak maakn nasi pun. makan tah apa2.

tengah hari tu, jiran2 yang tolong masak, makan kat umah aku. termasuk dengan family aku, ermm ramai aarr...

Family amirul datang dalam pukul 2 petang. Orang2 kampung tak de la ramai. Cuma jiran2 berselang 2 buah rumah jerr di jemput. Kenduri bertunang jer.. just nak meraikan family amirul. Ramai aarr gak le family dia datang. Mulanya nak datang 9 buah kete. Tapi dah tinggal 5. Tapi still ramai. Family amirol nak di langsungkan majlis pada bulan jun ni.. tapi nak wat ce mana.. manh dah booking dah bulan jun nih... dah tak leh nak adjust dah..

kenapa ada 3 cincin?
satu merisik & satu lagi bertunang. yang satu lagi, untuk angah arr... kan orang kata langkah bendul.. tapi peliknya kat umah mak aku dah tak de bendul dah... kalo umah dulu, ada aarr... angah pun segan2 nak terima.

ni baru nak start bincang2orang yang di raikan.. semoga berkekalan hingga hujung nyawa.










....from kekwa22 with love....

1 comment: