24 September 2010

mat arid li sukun bertemu dgn nun

sepagi aku dok bz2 kat tempat aku wat document. aku bajet nak completekan df dalam masa yang terdekat. petang plak dok membzkan diri kat line. macam2 keje nak kena buat. alhamdulillah dah ada order untuk januari. bagus2

puas aku pikir nak makan apa on berbuke puasa. yang terlintas kat kepala nak makan mee je.. maknanya dalam minggu ni dah dua kali aku makan mee. aku ni bukan berkenan sangat dgn mee. tatau aaarr sejak dua menjak ni..

ni aku nyer menu untuk berbuke posemasa aku tengah bz2 masak.. kak norma balik. dia balik jerr.. menggamatkan keadaan kat umah. dia nyer ketawa macam nak runtuh umah zahari nih..

citernya cam ni.. kak norma, dia terima satu sms dari kawan dia kat kg yang berbunyi cam nih, 'mat tok din meninggal'. then kak norma citer la kat aku yang masa dia blik kg raya tadi tak sempat nak menziarahi mat rodi. mat rodi kawan diaorang masa kat sekolah2 dulu ni ada sakit jantung.. serius jugak dengarnya.. gitu la citer kak norma pada aku. aku dengar jerr citer tu sambil bz2 nak masak mee. then kak norma pun call la kawan dia yang bagi sms tadi tu.. untuk mengetahui kisah selanjutnya...

kak norma citer kat kawan dia tu, betapa dia rasa terkilan kerana dia tak sempat nak menziarahi mat rodi semasa kat kampung. then kawan kak norma ni cakap, cam nih, dia siap spell lagi 'm.a.t t.o.k d.i.n bunyinya mat arid li sukun bertemu dgn nun. sekian. bye.' terus jerr dia letak telefon. patut la aku dengar kak norma gelak besar lepas tu...

baru la kak norma perasan yang yang dia silap orang. mat tok din tu, jiran kat kampung yang meninggal. yang mat rodi tu kawan sekolah yang sakit jantung. different person. tu satu cerita.. yang boleh dapat idea mat arid li sukun bertemu dengan nun tu satu hal plak.. tah apa2. geng2 kak norma ni kan memang la.. semua sepesen jerr... sepol pun cam tu, cikgu saari pun cam tu.. saini pun cam tu, kak dina pun sama.. kak zana lagi la selamber...

masej kawan kak norma tu nak bagi tahu kak norma dia type m.a.t t.o.k d.i.n yang kak norma pi baca m.a.t r.o.d.i. tu pesal? sendiri mau ingat la kan... kan dah salah tu.. so, dia pun kasi clear aarr kalo spell m.a.t t.o.k d.i.n tu, nak baca dia mat arid li sukun bertemu dengan nun.

hahhahahah.. kalau di ingat2 balik memang kelakar... huruf mat ada 3 jer.. alif, wau & ya. kenapa plak mat arid li sukun nak kena bertemu dengan nun? kalo idgham bighunnah, nun mati atau tanuin, bertemu dengan salah satu huruf ya, wau, min or nun.. wawawa aku pun dah ingat2 lupa... kena mengaji balik la bab2 nih.. tetiba minda aku dok mencerna hukum2 yang banyak dah tak berapa nak ingat.. teruk betul aku ni.. dulu kalo masuk hukum2 ni.. kacang jerr semua ingat.. apa huruf ighfa? ada dua ighfa.. ighfa hakiki & ighfa' shafawi ce mana nak baca dia?.. berapa harkat?... sesemua ni kena belajar balik..banyak yang sudah lupa.. kena menuntut semula..

rasa sedih aarr.. pesal tak rasa mesra cam dulu? kalo ada apa2 salah silap, maaf ye.. mana le tau kekalau kecik ati ke.. terasa berkecil ati ker.. atau yang sewaktu dengannya.. tapi kenapa ye.. aku rasa sumting miss. adakah sebab lama tak jumpe atau tah aarr aku pun tatau..memang aku tatau.. sedih tak jumpe satu hal, sedih bila dah jumpe pun kira another story. so, apa yang sepatutnya? tak perr its ok kerana dah luangkan masa untuk aku.. bukan senang sebenarnya.. dun worry i always understand. alwaysssssssssss. thanks sebab temankan berbuke puasa petang ni.. terharu weeii.. sebab bukan sesuatu yang mudah..

malam ni, aku jumpe abu hassan.. punya la poyo.. siap bukak citer dolu2 lagi.. citer yang aku pun dah lupa.. memang hampeh.. wat malu den jer... pulak tu bleh plak citer.. macam nak bagi tahu satu alam.. rasa macam nak ketuk2 jerr dengan payung... yang kak zarina sengih jerr.. dengar abu bercerita.. dia pun dah paham dah tabiat hubby dia yang suke menyakat aku..

malam ni aku bukak kedai bakery.. mula2 baking chocolate cake. then masa nak tunggu choc cake masak, aku wat choc puding.. hasilnya tunggu esok ye.. malam ni dah tak larat dah nak tunggu sejuk dan nak kuarkan dari acuan.. kek ni, esok aku nak bawa kat opis untuk anak2 buah aku. yang puding choc tu, esok pagi kak norma nak bawa gie umah pak ndak.

mata macam tak larat nak buke jerr nih.. jom tido jom..


....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment