04 April 2012

perjalanan sepanjang 32 week

lama betoi tak tulis sumting2 kat sini... bersawang bagai dah... bukan tak de masa nak tulis tapi kudrat tak ada... kekadang mood pun tak ada... ermmm macam2 alasan la.... walau pun dok kat umah jerr.. tapi kalo kesihatan tak mengizinkan.. ermmm wat apa pun tak menjadi...

errmmm... 4-4 muncul lagi.. alhamdulillah aku bersyukur kerana kehadiran 4-4. banyak hikmah yang aku pelajari. sesungguhnya apa yang di aturkan olehNYA adalah yang terbaik.. hanya kita perlu bersabar menempuhinya.. Alhamdulillah.. segala pengalaman sepanjang perjalanan kehidupan ini menjadi bekalan buat hari2 mendatang. Alhamdulillah aku bersyukur dengan apa yang telah ENGKAU kurniakan... semoga hari ini lebih baik dari hari semalam.

errmmm... diam tak diam usia kandungan dah 32 week. aktif betoi.. 'adik' hari ni.... sejak pagi lagi 'bermain' tak henti2. apa la.. yang di buatnya... kat dalam tu... errmmm dah tak lama dah nak bertemu dengan ahli baru dalam keluarga kami ni.... alhamdulillah satu perjalanan panjang... tapi hingga ke saat ni rasa kejap jerr... kalo dulu masa tahu pregnant bulan 9 last year.. bila doc bagi date bersalin bulan mei 2012.. rasa lambat betoi.......

apa yang aku dah lalui sepanjang mengandung 32 minggu???

bulan pertama (week 1-4) : ok jer... alhamdulillah tak ada alahan dan sihat cergas. alhamdulillah.

bulan ke dua (week 5-8) : alhamdulillah sihat dan cergas.. tak nampak pun tanda2 mengandung. biasa jerr

bulan ke 3 (week 9-12) : alhamdulillah.. perut pun tak nampak lagi.. tak de sebarang alahan...

bulan ke 4 (week 12-16): demam dan hidung tersumbat. susah nak bernafas selera makan kurang. perut pun baru jerr nampak sikit2. balik keje... terus jerr pening... mujur pening waktu malam.. tak de la teruk kat opis.

bulan ke 5 (week 17-20) : selsema dan hidung tersumbat. rasa macam nak gie operate pun ada sebab sangat2 tak selesa serta tak boleh nak bernafas dgn normal dah 2 bulan, tapi tak baik2 lagi. tido pun guna mask. pening kepala dan tired yang amat sangat lepas maghrib... dah tido. bangun dlm pukul 12am lebih utk isya' dan sambung lg tido... cam tu la rutin hari2. time ni di sahkan uri bawah.... dah tak leh pakai baju kurung gie opis... sebab perut dah makin beso..

bulan ke 6 (week 21-24) : selsema dan hidung tersumbat dah ilang.. alhamdulillah. cuma selera makan kurang... berat badan naik sikit jer... untuk setiap bulan.

bulan ke 7 (week 25-28) : demam dan batuk sangat teruk. lelah or sempot datang... hilang terus selera makan... uri masih di bawah.. doc at klinik kesihatan dah suruh admit hospital & supaya boleh rest. di takuti bleeding. tapi doc kpmc bagi 2 week mc supaya boleh rest kat home tapi tak boleh wat kerja apa2 pun rest macm duduk spital...

bulan ke 8 (week 29-32) batuk belum hilang... sempot belum hilang... kurang tido waktu malam.. badan jadi tak selesa. serba tak kena. lebih2lagi kalo baby mengeras.. kena la tidur sambil duduk. memang tak selesa.. tapi terimalah dengan redha. selera makan kurang... mc lagi 2 week. rest at home. berat badan turun 3kg, tekanan darah juga rendah, baby songsang..
normalnya kedudukan baby bila dah 32 week cam ni la... tapi. aku nyer kes.. tak cam gini... mudah2an dalam seminggu dua lagi... kedudukan bayi akan berpusing cam nih dan uri pun akan ternaik ke atas... Insya Allah.. sama2 la kita berdoa...

bulan ke 9 (week 33 to 36) : errmmm... aku terima dengan redha apa jua ujian dan dugaan dari Allah swt. sesungguhnya DIA yang mengetahui segalanya... dan mengatur segalanya... aku nak suruh mak datang dalam week 34. tengok lah ce mana kelapangan mak nanti. sekarang ni dia berulang alik ke umah pah jer.. kesian plak pah sensorang.. wat persiapan kahwin wahid.

bulan ke 10 (week 37 to 40) mudah2an aku di permudahkan untuk bersalin. doktor bagi due date untuk aku bersalin pada 30 mei 2012, iaitu pada week ke 40. tapi siapa tahu ketentuan Allah swt. semoga di percepatkan... tak sabar rasanya... semoga aku tabah menghadapai kesakitan bersalin dan semoga aku dan bayi yang bakal di lahirkan selamat dan sihat. Ya Allah.. permudahkanlah.....

Alhamdulillah... aku bersyukur pada Allah swt kerana di kurniakan seorang suami yang begitu memahami dan mengambil berat atas semua yang aku lalui. enche affa sentiasa memberi dorongan supaya aku terus tabah mengharungi segalanya... sepanjang aku mengandung.. banyak urusan2 rumah tangga dia yang take over.. kesian aku nengok dia bersusah payah.. sampai dah kurus my hubby.... tapi... nak wat ce mana.. aku sendiri tak ada kudrat untuk melakukannya... terima kasih sayang.. hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya.... i love you... muuahhssss


....from kekwa22 with love....

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

No comments:

Post a Comment