22 December 2011

low lying placenta

semalam, aku gie checkup sebab selepas kemalangan berlaku, bahagian bawah abdomen aku rasa sakit. mulanya dr zul refer aku ke hospital ampang untuk followup treatment. maternity, opis tak cover, tu yang gie gov spital tu. dr zul siap wat reffering letter lagi. thanks doc. kena check details kandungan aku. sebabnya kita tak taw apa yang terjadi kat dalam rahem. cuma yang aku dapat rasakan adalah kesakitan kat bahagian rahem.

otw nak gie spital ampang, aku call dr gladis, dr ni, adalah pakar sakit puan. masa aku 9 week hari tu, check-up ngan dia.. masa tu dia refer aku check up kat hukm. tapi malangnya hukm tak terima aku sebab usia kandungan awal lagi.. nurse kat situ suruh gie check up kat pej kesihatan ibu dan anak yang berdekatan. hukm hanya terima ibu yang pregnant 7 or 8 bulan jerr untuk followup checkup hingga bersalin. yerr la orang pun ramai. so, aku ok jerr...

masa aku citer kat dr gladis dia advise aku suruh gie klinik jumpa dgn dr de silva untuk check denyutan jantung baby dan kedudukan plasenta. dia takut placenta or uri terkeluar dari kedudukannya. lagipun hari ni, dia on leave. menurut dr gladis, bila ada kesan hentakan atau gegaran, mesti check 2 perkara ni.. dia cakap akan call dr de silva, ceritakan masalah aku. sebenarnya malam tadi aku dah jumpa dgn dr de silva sebab selsema on off selama 3 minggu dah. tak baik2.. so, kurang 24 jam.. kena jumpe dia lagi.. hehheh

sampai jerr klinik, aku nampak dr gladis pun sampai.. uits... tak sangka plak. rupa2nya dr gladis nak check aku. wahh rasa terharu betul. thanks yerr doc. dia cakap.. dia tak sedap hati dan nak check sendiri. aku memang selesanya dr gladis ni... peramah dan kelakar.. plak tu dia banyak cerita dan info. paling penting, dr pompuan.

bila dah scan, dr bagi tahu yang baby semuanya ok. aktif bergerak. baby kecik jerr... sebab mama dan bapaknya kecik. heheehe. tapi kedudukan plasenta berada kat bawah (low lying placenta).

tu yang sedikit membimbangkan. menurut dr gladis.. keadaan ni sebenarnya tak ada masalah sangat sebab bila baby semakin besar, placenta akan tertolak ke bahagian atas dan baby akan berada di bahagian bawah. so, dapatlah bersalin secara normal. tapi ada juga sesetengah kes yang placenta tak bergerak ke atas dan maintain dok kat bawah. jadi, pendarahan akan mudah berlaku bila usia kandungan mencapai 7 bulan ke atas. kalo keadaan ni berlaku, kena bersalin secara pembedahan.

terus jerr dr gladis bagi aku mc 3 hari supaya aku boleh rest kat umah dan jangan wat kerja berat. maknanya aku cuti panjang le.. next tuesday, baru aku masuk opis. dr gladis minta aku datang jumpe dia bila usia kandungan mencapai 30 week. so, ada lagi 13 week lagi baru aku jumpe dia. dia nak follow up check up. kalo dah 30 week that means dah 7 bulan lebih.

aku pun start le cari info2 pasal placenta nih.. cam biasa.. tanya pada pakcik google. apa itu low lying placenta. sesebelum ni.. ada gak dengar member2 yang pregnant citer.. tapi bukan nak ambil tahu detail pun... dengar jerr.. so, kali ni.. masa untuk ambil tahu..

kat web nih.. low lying placenta di bincangkan..

Low lying placenta is a terms which is used when baby implants at the lower part of uterus. Lower

low lying placentapart of uterus is not a good area for placental implantation, because it is poor in blood and so in nutrients and oxygen. In contrast, the upper part of placenta is much better and so it is preferred that the embryo implants at the upper parts of uterus, rather than lower parts. When baby implants at the lower parts of uterus, we will have a problem which is called low lying placenta. It is a problem because as I said the lower parts of placenta has no good blood circulation.

When a low lying placenta implantation occurs, embryo will not receive enough nutrients and oxygen and also it will not have enough space to grow. Therefore, risk of preterm labor will be higher.

dr zubaidi dalam artikelnya yang bertajuk uri bawah (low lying placenta atau placenta previa) memberikan aku gambaran sebenar apakah yang dikatakan low lying placenta. menurut dr zubaidi, uri bawah ni biasanya di sebabkan oleh tisu rahem endometrium yang mempunyai parut (scar) di sebabkan oleh rahem pernah mengalami jangkitan kuman, pernah melakukan D&C atau pembedahan pada rahem. ermmmm aku pernah wat D&C satu ketika dahulu...

aku citer kat pah pasal masalah aku nih... then pah suruh aku kurangkan makan ubat yang doktor bagi dan minum air kelapa banyak2. errmm mudah2an semuanya normal apabila tiba masanya nanti..


....from kekwa22 with love....

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat… dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..”

No comments:

Post a Comment