02 January 2010

hari makan sedunia

pagi ni.. ermm sama cam semalam..pi tasik seawal pukul 7.30am. hari ni orang lebih ramai dari semalam. semuanya dengan aktiviti masing2. aku pun sama gak ngan aktiviti aku.. kat tasik jumpe geng pakcik2 semalam.. kelakar betul..

balik tu, cam biasa menyinggah pasar keramat. sebelum sampai kat tempat beli ikan tu, kak norma siap pesan ngan aku cenggini, 'ina, dah lama ina tak masak ikan kuning yang campo dengan serai tu.. tambah bendi.' pergghh baru aku teringat yang kak norma dah request aku masak ikan ni ada la dah 2 minggu kot. hehehe lupa. yer la time keje mana aku masak pun... weeekend la masak...

then masa kak norma dok pilih ikan, aku pun gie tempat lain yang jual ikan nih..
errmm fresh giler. insang pun merah dan berlendir lagi. tu tandanya ikan fresh. ermm aku dah takleh jalan dah.. stick kat gerai tu. biasa bukan senang nak jumpe ikan terubuk cenggini.. besar pulak tu. pak cik yang jual tu kasi rm14 sekor. perrgghh memang puas hati. cadangnya nak masak asam pedas ikan terubuk la tengah hari ni.. wah.. sedapnya...

then, pi la cari bahan2 nak masak asam pedas. antaranya bunga kantan. mak datok punya la mahal. rm1.50 sekuntum. teringat plak kat umah pak ngah.. bunga kantan ni berlambak2. kalo nak kutip seratus tiga belas tangkai sesenang jerr boleh dapat free of charge. nak kutip pulak yang tak terlarat. kenapa errkk seratus tiga belas.???. kalo nak seratus tiga belas, bukan bunga kantan maa.. roses maaa.. best tu.. kalo dapat 113 roses. ha.. berangan.. tapi cam membazir jer.. tengok boleh la.. tapi kalau lah dapat... hihhii mula la nak perasan dah..

ni aku nyer breakfast today. laksam. ok la not bad rasa dia.. sejak bila errkk aku pandai makan laksam? ermm rasanya dalam tahun 2005 kot.
lepas jer makan, aku terus arr masak asam pedas.. asam pedas yang tak berapa pedas. hehehe ce mana tu? ermm tak de la pedas sampai aku tak leh nak makan... tapi still rasa pedas. ermm sedap taw.. ikan yang fresh.. kalo ikan terubuk yang besar cam yang aku beli ni, tulang dia besar2 then senang nak buang dan nak makan. tak de la penat nak buang tulang.. memang best asam pedas aku today.. angah pun agree cenggitu.. hehehe

lepas lunch, aku start project buat bubur asyura. sempena bulan muharram.. setahun sekali jerr wat bubur asyura. lepas siap masak ni.. sejukkan bubur nih.. nanti dah keras, boleh di potong2. kasi jiran sebelah sikit.. nanti suruh angah bawak balik sikit. errmm mata pun dah ngantok .. apa lagi.. membuta aarr siang2. dah kenyang kan.. mula la jadi ulo sawe.
bangun tido, sambung makan lagi. lalalallaa.. teruk betul aku nih.. cuti tiga hari, berat boleh naik 5kg nih.. keje makan jerr.. makan tido, tido makan. ada jerr idea nak masak apa. nak makan apa. esok aku dah bagi tau dah pada kak norma, jangan gie pasar lagi. nanti ada jerrr idea2 nak masak. bila dah masak.. tak kan tak makan kot. tu masalahnya...

project yang aku nak wat sempena cuti nih.. baru jerr siap sikit.. huhuhu.. sat lagi kalo tak ngantok, ermm sambung arr.. tapi walau ce mana pun, esok mesti kena siap.

petang tu aku ngan kak norma gie muaz. ermm lengang jerr hari ni. may be orang balik kg kot. tak semeriah hari2 biasa.
pesal kepala aku still pening nih.. ermm may be aku terkejut & terbangun secara tiba2 tido petang tadi. kepala cam sakit jer.. apa la nak jadi nih.. tak paham arr dua hari ni mabuk tido... rasa cam tak cukup2 tido. mujur mabuk tido.. kalo mabuk lain??? lain tu apa???

masa kat masjid tadi.. tetiba kat fikiran aku.. terlintas sesuatu.. kenapa la datang tiba2. aku tak pernah undang pun.. dan tak akan sesaja mengundang. tolong la jangan datang lagi.. pls go. go go go. Ya Allah, bantulah hamba MU yang kerdil ini.

tetiba lagu ni pulak berkumandang. masa dok tengah type. cam sedih jerr....

Usah di tambah bara yang tersimpan

Tak sanggupku berdepan
Tak ingin memandang
Tergambar kepahitan semalam
Terhiris perasaan
Ku pernah dibiarkan
Tiada khabar yang kau kirimkan

Pinggan untuk perhiasan rupanya pecah di tepi
Tidak elok andainya dibuat hidangan
Apa pula kata tetamu yang datang
Itulah umpama kisah silam
Usah diungkit sengaja dibesarkan
Demi menutup kesilapanmu
Demi memohon kemaafanku

Tertutup sudah pintu hatiku
Tak usah engkau memujuk rayu
Biarpun berpisah nyawa dan badan
Sudah bersumpah tidak berdepan

Mendengar namamu bagai memikul beban
Mendidihlah kemarahan yang terpendam
Itu belum lagi kita berdepan
Lebihlah elok jika dibiarkan
Kemarahanku reda sendiri
Usah ditambah bara yang tersimpan

Walaupun berbagai rencana engkau lakukan
Sedikit pun tidak melembutkan hati
Malah makin tebal kebenciaanku
Serta marahku tiada berkesudahan
Biarlah aku menanggung sendiri
Segala dosa kerana membencimu

ermm memang sedih...

kenapa dgn aku nih????!!!?? betul lah.. dari mata turun ke hati. cuma tak paham kenapa harus dia? kenapa tak orang lain??
errmm bila la superman ke, power ranjers ke, kluang man ke, gaban ke, otromen ke atau ksatria baja hitam datang nak rescue aku nih.. ermm kalo sailormoon pun tak perr kot. nanti end of the day, aku jugak yang sakit sendiri.. yang tu aku sure sangat2. cam lagu siti, menanti pasti. then masa tu, who will by my side???? sape? sape? sape?

....from kekwa22 with love....

2 comments:

  1. "tak paham arr dua hari ni mabuk tido... rasa cam tak cukup2 tido. mujur mabuk tido.. kalo mabuk lain??? lain tu apa???"

    pokcik said..

    mabuk rindu..?? mabuk cinta..??
    rasanya blum lagi kot..

    pokcik rasa.. mabuk makan.. hehehee

    ReplyDelete
  2. ya... pokcik neh bleh jadi nujum pokcik belalng. tepat sekali...

    ReplyDelete