09 March 2011

yang mana 1, idaman kalbu

malam ni aku wat bun kacang merah. basic dough wat yang macam sebelum2 ni.. resepinya sila amik kat sini yerr...

50ml air
1 bj telur A ~ dikocok sket dgn garfu
100gm water roux
380gm tepung high protein (tpg roti)
3 sudu besar susu tepung
80gm gula castor - aku kurangkan menjadi 40gm jerr
3 sudu kecil yis segera
1/2 sudu kecil garam
30gm butter
30gm shortening

kekdahnya..

masukkan bahan2 kedalam BM mengikut susunan. setkan dough. biarkan dia wat keje sampai abis. dah settle sume keje2nya... bentukkan mengikut rupa paras yang di kehendaki dan masukkan pes kacang merah sebagai inti. bako le dalam oven sampai masak.

cara nak wat paste kacang merah? err .. beli jerr yang ready made.. settle.

ada sumone cakap kat aku.. tak yah susah2 nak wat, beli jer.. cepat jeerr boleh makan. aku sengih jer... malas nak bersuara kalo aku bersuara karang... jadi len plak. diam itu lebey baik. sebenarnya dalam hati meronta2 nak bersuara... weeii kakak2 adik2 abang2.. suke ati aku le... aku tak menyusahkan sesapa pun.. aku hanya wat apa yang aku suke, that all. kalo aku rajin, aku wat. kalo aku malas.. aku stop jerr la..

tapi sesungguhnya kalo nengok aku nyer bun ni..
fresh from oven. tak ada bahan pengawet langsung.... eerrrr yang masih panas2 suam.... makan bersama teh o.. memang best waaa cakap lu... (walaupun makan memalam cam ni. bukan malam.. tapi dah pagi dah ni... sambil melangut nengok citer dream high- eerrr memang high habis.. sedo2 dah 3 ketul masuk perot).... adalah lebih baik dari bun yang dah berapa hari kuar dari kilang bersama adunan bahan pengawet. kan kan kan
lepas kuar dari oven 1st phase tadi.. aku tapaukan untuk enche affa & armad. merasalah diorang makan suam2 cam aku di kali ini... memang sungguh rakus armand menghabiskan seketul. kiri kanan pegang.. nak amik gambo tadi tapi gelap2 plak.. habis jer seketul terus sedawa beso.. kenyang pun. enche affa? dia tok sah citer aarrr.....

malam ni.. aku dah berjaya menyiapkan layer 3 & layer 2 langsir baru umah mak.

esok2 kalo dah tergantung elok kat sana.. aku amik gambo yerr... insya Allah. layer 1.. belum wat apa2 lagiiiii... tunggguu... masih lagi dok mencari pattern apa yang seswai..

aku cuma nak cari pattern yang lurus2 jeerr... tak sempat nak layan yang bengkang bengkok. aku nengok2 blog ni... ada banyak gak pattern dia.. kalau sesapa nak wat tempahan, sila la hubungi akak ni kat blog dia yerrr... sumer pattern2 dia cantik2 belaka

sumer pattern2 sangat menarik... kalo orang len tolong jahitkan.. alhamdulillah.. tapi kalo aku nak jahit sendiri... banyak mende nak kena consider dari segi cara nak jahit, masa dan tempat.. sebab bilik aku yang cinonet ni.. mana le muat nak bentang kain beso2.. malas nak kecah2 kat hall.. kalo wat kat hall, setiap kali nak jahit.. kena naik ke bilik aku. penat naik turun tangga jerr karang... tapi hasilnya lom ada.. risiko jatuh tangga pun bleh jadi gak... orr kurus aku nanti di buatnya... nanti complain plak enche affa kalo aku kurus.... wakakaka... alasan yang sungguh tak bleh blah...

yang ni
pattern memang menarik.. tapi renyah nak wat.. banyak guna kain. dah le kena wat 2 lapis.. errr masa pun tak berapa nak ada ni.. nak melayan..

aku rasa pattern yang layer paling atas sekali ni... seswai untuk wat layer 1 untuk pintu bilik.. simple jerr... jimat masa nak mengelokan.. yang kain plain tu... boleh di abaikan... sebab dah tak cukup kain...

yang ni nyer pattern, simple jerr
tapi hat plain tu malas nak layan.. tak susah nak jahit jadi camtu.. tapi guna kain banyak... guna kain tebal ok la.. mata jarum plak, jangan tumpul okeh!. pattern ni kalo lepas lipat.. kena iron elok2.. baru le dia bergulung cam tu... bab2 ni yang mak aku kurengggg nih.. dia bukan rajin nak mengiron mende2 cam ni.. bek la dia pi bendang..

hat ni,
i like.... simple jerr... tapi kalo untuk sliding door yang 3 panel.. rasa kureng menarik jadinya... sebab beso. kalo untuk tingkap 3 panel.. not bad. kalo tingkap 2 panel.. just nice.

kalo pattern hat ni... mau aku hangin
dua2 layer kena lipat2 cam nih.. susah weeii nak control masa jahit. tambah2 hat belakang tu.. dah la licin.. then nak kena maintain saiz lipat sama lagi...

kalo hat nih
yang ni, senang nak wat.. cuma kena make sure nak lipat2 tu, saiz sama beso.. baru le.. cantik gulungan.. tapi masalahnya.. kena iron setiap kali nak guna. kalo tak, kedut. tapi pattern hat ni memang kena rejet sebab pattern lama weeeeeeeeeeeiiii

pattern ni pun simple jerr
adooiii hai... fenin aku nak wat pilihan ni... last2 nanti.. sumer tak siap... mak pun dah pesan.. wat langsir biasa2 jerr.. macam umah kat kampung.. jangan wat langsir macam umah orang kat pekan.. eerr.. mendalam maknanya tu... dah menuntut dgn pah le ni.. cakap2 cam nih..

dalam dok merayau2 cari pattern langsir, aku jumpe blog akak nih... ppeerrgghh tak penat ke kak nab ni...... jom jahit jom masak jom aerobik.. aku jadi tukang mengajak jerr.. tak de la penat sangat kot...

sesambil tu aku melayan lagi citer ni.. dah episode 10 dah rupenya...
aku rasa not bad citer dream high ni.. setiap orang tak kira sape ada dia nyer dream masing2. as a cikgu.. dia ada dream. as a student walau latar belakang macam mana pun.. tetap ada dream. semua ada dream.. dan dreamsssssssssssss cumanya ce mana nak merealisasikan dream tu jerr timbul pelbagai cabaran & dugaan. tak kurang gak ada yang bleh short cut. biasa la.. as human being.

aku? dream?. dulu2 ada le... aku pun cam orang len gak, ada impian dan cita2. alhamdulillah dream aku dah tercapai... Alhamdulillah. aku rasa cukup2 puas. lega. walaupun kecewa sebab impian2 yang aku bina selama ni berkecai. hancussssss... tapi aku bersyukur. Aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. sampai setakat ni.. aku tanak memasang impian lagi... entahla.. aku takot kiranya impian2 yang bakal aku bina, akan hancusss sekali lagi.. just follow the wind... dan aku sangat2 percaya akan takdir serta qada dan qadar dariNya...

lagu ni, aku suke... dari citer dream high

Someday - OST dream high

I hope this tears will stop running someday
Someday after this darkness clear up
I hope the warm sunshine dries these tears
When I feel that I’m getting tired of looking me exhausted,
I want to give all my dreams I’ve kept hard
very time I feel that I’m lacking in many things more than I have
I lost strength in my legs and drop down
I hope this tears will stop running someday

Someday after this darkness clear up
I hope the warm sunshine dries these tears
Everyday I hold out comforting myself “it’ll be alright”
But it makes me afraid little by little
I tell myself to believe in myself, but I don’t
Now I don’t know how longer I can hold out
But wait it’ll come
Although the night is long, the sun comes up

Someday my painful heart will get well
I hope it helps me now.
I hope the God will help me
I don’t have enough confidence more and more to overcome myself
I hope this tears will stop running someday

Someday after this darkness clear up
I hope the warm sunshine dries these tears
But wait it’ll come
Although the night is long, the sun comes up

Someday my painful heart will get well

Someday… Someday…





....from kekwa22 with love....

No comments:

Post a Comment